Luleå – en stad för alla

I hjärtat av Norrbotten ligger Luleå med sin naturrika omgivning och närhet till havet. Staden är känd inom idrottsvärlden för sina framgångsrika hockey- och basketlag, men här finns så mycket mer. Kulturlivet är på stor frammarsch och genom det nystartade bolaget Visit Luleå AB är tanken att såväl besöksnäringen som invånarantalet ska öka.

133133.lulea.kommun.STAENDE.Foto-av-Per-Pettersson– Visit Luleå innebär en kraftsamling från kommunens sida. Tidigare var besöksnäringen en projektfinansierad verksamhet, men i och med det nya permanenta bolaget, där kommunen går in med permanent driftanslag och besöksnäringen och centrumhandeln går in med pengar, kan det bara bli bättre, säger Anna Degerman, utvecklingschef på Luleå kommun.

Ett populärt besöksmål är Kyrkstaden, ett världsarv som erbjuder olika aktiviteter och evenemang året runt. Exempelvis hålls här i december varje år en lucköppning som i julas gästades av bland andra skådespelaren Sven Wollter som läste juldikter för besökarna. I övrigt ligger stort fokus på kommunens närhet till vattnet och den norrländska skärgården med sina möjligheter året runt.
– Vi är bra på att nyttja vattnet, både under vinter och sommar, men vi kan bli ännu bättre. Vår vinterskärgård är unik och det finns ingen annanstans i landet som erbjuder en isbana runt hela centrumhalvön. Isvägarna gör också att det även vintertid går lätt att ta sig ut till de olika öarna i skärgården, menar Anna.
Hon ser hur Luleå växer som evenemangs- och handelsstad samt att besöksnäringen därmed är ett tillväxtområde att jobba vidare med. Senaste tidens arbete med verksamheter som kultursatsningar och Kulturens hus har gjort att de kreativa näringarna har ökat och utbudet blivit så mycket mer än den idrott och basindustri som annars förknippas med staden.
– Jag tror att många håller utkik efter olika evenemang och när folk bokar genererar det samtidigt hotellnätter och shopping. Dessutom har alltfler företag börjat lägga sina konferenser och kongresser i staden – något som har gjort att det byggs nya hotell och de gamla tvingas renovera för att hålla samma standard.

Men det är inte bara de tillfälligt övernattande man vill åt. Tillsammans med universitetet och näringslivet har en varumärkesstrategi tagits fram som beskriver hur man ska locka fler permanent boende människor till staden. Unga vuxna som flyttar härifrån ska fungera som ambassadörer för Luleå och hela Norrbotten samt själva se en möjlighet att flytta tillbaka senare i livet.
– Tidigare undersökningar har visat att de unga inte har varit särskilt nöjda med utbudet här. Det har vi tagit till oss och arbetat hårt med. Mycket handlar om mötesplatser och uteställen och därför satsar vi nu mycket på att till exempel stötta unga som tar initiativ till att ordna aktiviteter, fortsätter Anna och menar att Luleå ska vara en enkel och trivsam plats för alla att bo på.
Och tack vare arbetet med att sätta Luleå och länet på kartan gällande exempelvis HBTQ-frågor lyckas de allt bättre.
– Vi stöttar RFSL Luleå som har arbetat mycket med både Lule Pride och för att bygga upp nätverk för regnbågsfamiljer. Där HBTQ-personer trivs, trivs alla!


Foto: Per Pettersson

2013-06-10
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies