144110.birgittasMatbod

Marmelad på grannbondens tomater

För 13 år sedan stannade Birgitta Tunhov till vid en tomatodling på Öland där hon såg hur de slängde stora mängder grönsaker som inte höll måttet för att säljas till de stora livsmedelskedjorna. Hon fick med sig ett lass tomater och kokade marmelad på dem. I dag säljs tomatmarmeladen till 350 återförsäljare i hela landet.

– Tomatmarmeladen är fortfarande vår storsäljare och vi använder samma recept som mamma tog fram då. Den passar väldigt bra till ost och finns numera att köpa i många delikatessbutiker, berättar Charlotta Tunhov Grönstedt som är Birgittas dotter och den som i dag driver företaget Birgittas Matbod AB tillsammans med sin far.


Hennes mor startade verksamheten med att stå på marknader och i liten skala sälja sina produkter till gårdsbutiker. Sakta men säkert började företaget växa och hon hann precis börja expandera sin verksamhet i ett provkök innan hon för några år sedan gick bort. Charlotta och hennes far bestämde sig då för att driva vidare.
– Efter ett tag bestämde vi oss för att bygga ett eget kök hemma på gården och utveckla produktionen. I dag har vi två anställda och ytterligare tio säsongsarbetare på sommaren då vi har mest att göra, förklarar hon.


Numera producerar de, förutom tomatmarmeladen, även chutney som är gjord på lök och äpple från lokala odlare, smaksatt honung, senap samt grilltillbehör som barbecuesås och kryddblandningar med smak av bland annat ramslök.
– Så långt det är möjligt använder vi lokala råvaror som vi förädlar själva. Större delen av produktionen sker sommartid, då arbetar vi nästan skift för att hinna med allt, berättar Charlotta som vunnit flera priser för sitt företag.


Större delen säljs dock via de 350 återförsäljare som finns ute i landet och är alltifrån stora saluhallar till små presentbutiker. Vissa saker åker även med på mässor ute i världen och det senaste är konceptet med private label.
– Det innebär att vi tillverkar produkter åt andra som sedan sätter sitt varumärke på dem för att marknadsföra sina företag. En av våra senaste kunder är Stockholms slott och även andra mindre slott här i närheten.


Det är inte svårt att förstå att önskan om expansion inte är några större problem att genomföra om de skulle vilja.
– Vi vill växa, men är samtidigt måna om att ha kvar den lokala förankringen. Saker som kontakten med producenterna och att på morgonen kunna gå ut och plocka de jordgubbar som ska användas under dagen är viktiga för oss.

2014-06-16
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies