165110 ÅS
165110 ÅS0
165110 ÅS3
165110 ÅS
165110 ÅS0
165110 ÅS3

Med beslutsamma steg från botten till toppen

Efter att under lång tid ha brottats med sjunkande elevantal och allt sämre studieresultat har Åbyskolan i Västerhaninge rest sig. Efter ett noggrant förändringsarbete och en ny rektor som innebar en enorm vitamininjektion i verksamheten gläds man i dag tillsammans åt att områdets elever inte bara återvänder, utan även trivs och presterar väl.

Åbyskolan har genomgått en renässans. Efter många år präglade av stora svårigheter och minskande antal elever är klasserna i denna F–6-skola nu återigen fulla och söktrycket högt. Hur man på skolan, på relativt kort tid, lyckats med detta stordåd stavas Marie Lööf. 


Hon är skolans nuvarande rektor och tog på sig det stora förändringsarbetet på skolan med stor entusiasm och förväntan. 


– Jag älskar verkligen utmaningar och kom hit med en övertygelse om att ingenting är omöjligt, förklarar Marie, som tidigare var skolchef i Nynäshamns kommun.


Väl på plats i Åbyskolan lade hon omedelbart märke till att det i verksamheten fanns en kärna med en enorm potential som låg vilande. 


– Alla hade hela tiden arbetat väldigt hårt, men problemet var att man var isolerade ifrån varandra. Klassrummen var som små öar där lärarna kämpade på i ensamhet och det fanns ingen vi-anda, säger Marie. 


Hon får medhåll av biträdande rektor Maria Norberg som arbetat på Åbyskolan i många år och med egna ögon bevittnat skolans negativa utveckling. 


– Det har alltid varit god stämning mellan oss medarbetare, men precis som Marie beskriver så tröskade vi på var och en på sitt håll, säger hon. 


Marie Lööf ville fånga upp och belysa allt det som redan var bra på skolan. 


– Här fanns till exempel redan trivselregler och handlingsplaner, men de var inte levande och användes inte aktivt i verksamheten, förklarar hon. 


Det har hon nu lyckats med och prisades så sent som den 6 oktober, då hon erhöll titeln Årets skolledare 2016 i Haninge kommun.


165110 ÅS2


Rektorns dörr alltid öppen

Som rektor och skolledare anser Marie att det är hennes uppdrag att belysa skolans uppdrag och att skapa en helhet så att alla arbetar mot gemensamma mål. Att personalgruppen arbetar som ett team med elevernas måluppfyllelse i absolut fokus är en förutsättning för att man ska lyckas med sitt lagstadgade uppdrag som skola. 


– Mitt mål har hela tiden varit att vi ska ”lyfta” alla elever och ta tillvara på deras förmågor och talanger. Vi måste arbeta med en envis inställning om att alla kan och vi får inte fastna i det sociala arbetet med eleverna, säger Marie bestämt. 


Hon betonar också vikten av tydliga mål och att hålla förväntningarna höga.


– Jag har höga förväntningar på mig själv, på mina medarbetare och på eleverna – men även på föräldrarna. Att ha hemmen med oss är väl så viktigt, förklarar Marie. 


Trots de höga krav som hon ställer vill biträdande rektor Maria Norberg framhålla hur skicklig Marie är på att lyfta andra människor och få dem att inse sin fulla potential. 


– Hon visar tydligt att hon tror på både medarbetare och elever, säger Maria. 


Plötsligt knackar det på rektorns dörr, och Marie reser sig upp för att öppna. Utanför står en elev och medan Marie pratar med honom förklarar Maria att det som just nu händer är typiskt för Maries ledarskap.


– Hon har nästan alltid sin dörr öppen, men eleverna vet att de får knacka på även när den är stängd som nu, säger Maria. 


När Marie kommer tillbaka till bordet berättar hon att det var en av de elever på skolan som har det lite extra svårt, och att hon är glad över att han vågar och vill vända sig till henne med problemet. 


165110 ÅS1


Frukost för bättre fokus

För att eleverna ska lyckas med sina studier krävs att det råder studiero. När Marie började på skolan märkte hon att många kom på morgnarna utan att ha ätit frukost. 


– Att servera frukost varje morgon på skolan till samtliga elever var den första förändring jag gjorde när jag kom hit. Hur ska barnen annars kunna prestera om de inte är mätta i magen? undrar hon. 


Ytterligare en ny morgonrutin är att samla de elever som behöver en lugn start på skoldagen i små ”Starta dagen-grupper”.  Tillsammans med en pedagog får de i dessa grupper hjälp att gå igenom den kommande dagen – något som visat sig ha stor effekt för den allmänna trivseln på skolan. 


– Vi har också en liten avdelning som heter ”Bryggan” och hit får elever som då och då har behov av lite extra stöd komma och arbeta med hjälp av en pedagog, berättar Marie. 


Skolan gör allt man kan för att hålla antalet elever i klasserna nere. Dessutom är det alltid två vuxna i klasserna, vilket är viktigt för att alla elever ska bli sedda och få det stöd de behöver. 


Både Marie och Maria är stolta över att så gott som samtliga lärare på skolan nu är behöriga.


– Våra lärare är väldigt bra på att lyfta eleverna och de lyckas på ett bra sätt ge alla barn en känsla av att de kan lyckas, att de är bäst, berättar Marie. 


I dag är Åbyskolans ekonomi i balans. Klasserna är fulla och personal, elever och föräldrar förenas i en positiv känsla av framtidshopp. Stämningen på skolan är välkomnande och föräldrarna vågar och vill vara delaktiga i sina barns skola. 


Marie Lööfs vision för Åbyskolan är tydlig.


– Vi ska bli bäst. Det viktigaste är inte att delta, det viktigaste är att vinna, säger hon och även om hon ler råder det ingen som helst tvivel om att hon menar allvar. 

2016-10-18
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies