153027_Triobiten
153027_Triobiten1
153027_Triobiten
153027_Triobiten1

Med en tro på barnens kapacitet

Till vardags kallas Trollhättans Montessoriskola för Trilobiten. En trilobit är ett urtidsdjur som består av tre lober och på Montessoriskolan symboliserar den förskola, skola och fritids, som en enhet.

Trollhättans Montessoriskola är en skola med förskola, skola och fritids, men gränserna mellan dessa är inte så skarpa. Exempelvis sker personal- och studiedagar gemensamt. 



– Vi försöker hålla det så tight som möjligt så att övergångarna för de olika åldrarna ska bli så smidig som möjligt, förklarar ägaren och grundaren Ingela Persson, som även har grundat Nya Skolan.



Här känner barnen, som är mellan ett och tolv år gamla, personalen. Det minskar ytterligare de tvära kast, som kan uppstå, när förskolan ska lämnas för skola och fritids. Småskaligheten skapar en trygghet på Montessoriskolan som slog upp portarna redan 1993. Det faktum att både små och äldre barn går här lägger grund till ett hänsynstagande, som inte alltid är självklart i andra miljöer. De äldre barnen lär sig att hjälpa och ta hand om de yngre. 



– En del har inte syskon och då passar det alldeles utmärkt, säger Ingela Persson, som tidigt tilltalades av Montessoripedagogikens ömsesidiga respekttänkande och tillit till barnens förmåga och ville ha ett alternativ till den traditionella förskolan. 

”Kan själv!”. Barn brukar tidigt uttrycka sin vilja och förmåga till självständighet, men vuxenvärlden ger sällan gehör för detta. Orsaken är oftast stress och tidsbrist.



– När man hela tiden hjälper ett barn, signalerar man att de inte kan själva, säger Ingela Persson, och tillägger att man givetvis är selektiv med vad barnen kan göra själva. 
Nog kan barn väldigt mycket, det märker man om man bara låter dem försöka. Självförtroendet och självständigheten kommer på köpet.   

Montessorikunskaperna utgår, till skillnad från den traditionella undervisningen, alltid från det stora till det lilla, något som innebär att man exempelvis börjar med rymden, världen, jorden och Europa för att slutligen landa i hembygden. Att arbeta från helheten ner till detaljnivå är mer gripbart och upprätthåller intresset på ett annat sätt.



– Man får en helt annan uppfattning om vardagskunskaperna, säger Ingela Persson, som betonar vikten av att hålla sig à jour med aktuell forskning. Vi är en skola med ett tydligt pedagogiskt tänk, och som ständigt utvecklas för att alltid kunna möta barnen på bästa sätt. 
Att barn mår bra av att röra på sig har man tagit fasta på här. Trollhättans Montessoriskola har en tomt på inte mindre än 9 000 kvadratmeter. Här finns gamla fruktträd att klättra i, berg att bestiga, skog att upptäcka, växthus att odla i och hinderbanor att vara barn i, samt gott om trevlig gemenskap.

2015-04-15
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies