133098.Ufoto.1

Med känsla för bild och interiör

Mat, inredning, reklam, bostäder och porträtt. När Ulrica Holm står bakom kameran varierar både motiven och uppdragen. Hon har en ingenting-är-omöjligt-mentalitet och satsar nu på att kombinera fotograferandet med homestyling och inredningshjälp – en tjänst som höjer både mysfaktor och värdet i samband med en eventuell hus- eller lägenhetsförsäljning.


Fotograf Ulrica Holm gjorde avstamp i egenföretagandet med Ufoto sommaren 2009. Hennes alster kan man bland annat se i form av foton på nyrenoverade Quality Hotel och i Vittjärvshus huskatalog. För fem år sedan inleddes bostadsfotograferandet för mäklarbyråer, något som Ulrica kom att vara först med i Luleå och Norrbotten. Bostadsfoto har kommit att bli grunden i företaget och i samband med interiörfoto har inredningsfantasten Ulrica noterat att hon kan hjälpa många av kunderna med inredningstips, något hon vill satsa mer på.
– Oftast säger kunderna ”åh, vad fint vi fick det nu när vi har plockat i ordning inför fotograferingen” och det kan man göra tidigare. Det behöver inte vara några stora insatser som att byta ut allt, utan ibland kan det räcka att ställa saker på rätt plats, säger Ulrica som redan har inredningsuppdrag i sin portfolio.

Att luleborna är redo för inredningshjälp, det är hon övertygad om. Det faktum att tjänsten är avdragsgill i samband med deklarationen av lägenhetsförsäljning gör dem kanske än mer redo.
– Jag har sett under de fem år som jag arbetat med bostadsfotografering att utvecklingen stigit på bostadsmarknaden, säger Ulrica som skapar den där atmosfären som gör potentiella köpare till en övertygad budgivare.
I denna atmosfär ser Ulrica gärna växter, frukt och böcker, små detaljer som skapar aha-upplevelser på visningen.

Om man bara vill ”pimpa” till hemmet lite ställer Ulrica gärna upp. Hon har den rätta känslan som gör underverk för hemmet.
– Många blir förvånade över hur mycket det gör att bara flytta på några möbler eller sätta något i centrum. Man blir ofta lite hemmablind, konstaterar Ulrica.
Hon erkänner att hon har en förkärlek för loppisar och de fynd man kan göra. Inställningen är att det inte behöver kosta mycket för att skapa ett hem att trivas i. Den här typen av inredningsjobb tar lite längre tid och kräver mer energi än homestylingen eftersom man ska forma hemmet efter personen som faktiskt bor där.
– Det roliga med att ta hjälp utifrån med inredning är att kunden lär sig något själv. Man får både snyggt hemma och kan applicera det på egna framtida inredningsprojekt. Nästan som att äta kakan och ha den kvar!

2013-06-10
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies