192033_sept_01
192033_sept_02
192033_sept_03
192033_sept_04
192033_sept_05
192033_sept_01
192033_sept_02
192033_sept_03
192033_sept_04
192033_sept_05

Med sikte på en skonsammare framtid

Människors ökade miljö- och hälsomedvetenhet har gjort att efterfrågan på naturliga skönhetsprodukter ökar lavinartat. Nova Concept erbjuder en bred portfölj, bestående av produkter för hud, hår och kropp. De allra flesta veganska, ekologiska och rättvisemärkta. Kort sagt, allt som behövs för ett välutrustat badrumsskåp i hälsans och miljöns tecken.

När Tanja Ryberg år 2010 grundade sitt företag Nova Concept var utbudet av naturliga och ekologiska hud- hår och skönhetsprodukter förhållandevis litet och de varor som fanns var ganska tråkiga.

       - Det fanns mest olika typer av krämer och jag upplevde dem tjocka och klibbiga och inte särskilt behagliga att använda. Produkternas effekt var dessutom tveksam, berättar Tanja. 

Allt sedan dess har hennes vision varit att erbjuda hälso- och skönhetsprodukter som är skonsamma både mot kropp och miljö. För Tanja är det viktigt att vara med att bromsa den eskalerande förstörelsen av natur och miljö samt att bidra till skapandet av en bättre framtid för kommande generationer. 

      - Som enskild individ kan man kanske inte göra så mycket men alla kan vi dra vårt lilla strå till stacken.Tillsammans är vi starka och kan påverka, säger hon. 

      Eftersom Tanja dyker har hon med egna ögon sett döende korallrev och hur föroreningar förstör våra hav. Hon konstaterar krasst att vi omöjligt kan fortsätta leva på det sätt som vi gör idag. Vi måste göra något och det är nu! Med sin verksamhet hoppas Tanja sprida kunskap och öka människors miljömedvetenhet samt få dem att välja naturliga skönhetsprodukter framför traditionella varumärken. 

       Omsorg om natur och miljö präglar inte bara utbudet av produkter utan genomsyrar hela Nova Concepts verksamhet. Man återanvänder allt packmaterial, minskar transporterna genom att främst köpa in varor som tillverkats i Europa, undviker användandet av plast, samt satsar på hållbara förpackningar.

     192033 NC5  

       I sortimentet finns ett tiotal olika varumärken. Ett av de mest populära är Zao Organic & Vegan Make-up, som är en fullskalig serie bestående av ekologiska och veganprodukter paketerade i återanvändbara förpackningar av bambu. Produkterna passar alla hudtyper, både gällande hudnyans och hudkvalitet. De är dessutom helt veganska och naturligtvis hundra procent fria från alla skadliga ämnen.

        En annan storsäljare är solskydd från Lovea. Det är fysikaliska solfilter, utan nanopartiklar och parabener, snälla mot hav och koraller – liksom för alla åldrar och hudtyper. 

Ytterligare en produkt som älskas av kunderna är ceratet från Crazy Rumors. Ceraten är ekologiska och veganska, samt finns i mängder av smaker och färger. 

        En nykomling som snabbt blivit en försäljningsraket är produktserien från The Handmade Soap Company som innehåller allt från doftljus till bodylotion och skäggschampo. 

         Nova Concept har återförsäljare över hela landet. De mer välkända varumärkena återfinns ofta hos större återförsäljare som apotek, hälsokost- och livsmedelsbutiker medan de mer unika produkterna hittas hos mindre salonger och livsstilsbutiker. De flesta produkter kan även köpas på nätet. 

Tanja planerar för att öka sortimentets mer nischade varumärkens tillgänglighet genom att öppna konceptbutiker. 

       - Jag tänker mig butiker som är specialiserade på ett eller två varumärken, där man kan få hjälp att hitta rätt av en anställd makeup-artist, berättar Tanja. 

       Först och främst har hon siktet inställt på Stockholm, där en stor kundgrupp som är särskilt intresserade av veganska skönhetsprodukter finns. Idag kan de handla på nätet men Tanja tycker att det är viktigt att de kan få känna, titta och lukta på produkterna i verkligheten.  

       Att öppna fysiska butiker är ytterligare ett sätt för Tanja att göra naturlig och miljövänlig hälso- och skönhetsvård tillgänglig för konsumenterna. Det ska vara lätt att välja ekologiskt och Tanja är i full färd med att leta passande lokaler. Tills vidare är det en god idé att hålla ögonen öppna för tillfälliga så kallade ”pop-up-butiker” i Stockholm och Göteborg. 

        Unikt för Nova Concept är ett etablerat samarbete med företagets kunder. Tanja är lyhörd för kundernas behov och önskemål och gör sitt yttersta för att utöka sortimentet med efterfrågade produkter. 

       - Det finns så många kunniga och engagerade människor. Vi är tacksamma och stolta över att kunna utveckla och förbättra vår verksamhet i samverkan med både kunder och återförsäljare, avslutar Tanja.

2019-03-06
Dela artikel

Novaconcept AB

0702–99 80 81

Gamla Tuvevägen 7B
417 23 Göteborg

banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies