151087-mellansvenskaStad
151087-mellansvenskaStad1
151087-mellansvenskaStad
151087-mellansvenskaStad1

Minska personalstyrkan – hyr in marktjänsten

Facility Maintenance, FM, är den del av en verksamhetsskötsel som ser till att fastigheter fungerar optimalt. Det blir allt vanligare att sådana tjänster köps in av proffs som Mellansvenska Städ som erbjuder städning, fönsterputsning, golvvård och byggstäd. Med cykel, hink och trasa samt handplockade yrkesmänniskor drog verksamheten igång år 1957 i Uppsala.

Det var Rojne Svärlings far Alvar som grundade familjeföretaget för snart 60 år sedan och i verksamheten jobbar än i dag många ur släkten.
   – Vår affärsidé är att vi gör det ni inte själva vill göra. På så sätt kan ett företag dra ner på sin personalstyrka och låta oss ta hand om de delar som egentligen inte hör verksamheten till, förklarar verkställande direktör Rojne Svärling.

Företaget är det största familjeägda städbolaget i landet med flera hundra anställda och erbjuder alltifrån städning av kontor, skolor, föreningslokaler och byggarbetsplatser till fönsterputs, byggputs och receptionstjänster.
   – Vi sköter även om konferenser, fastighetsskötsel och vaktmästartjänster. Ofta börjar det med att företag bildar egna bolag för den här typen av tjänster och sedan märker hur bra det fungerar med att hyra in hjälpen.

Han menar att det finns många företag i branschen som är större än Mellansvenska Städ inom det här området, men de tar i sin tur in underentreprenörer. Det är dock inte ett sätt som Rojne Svärling vill arbeta på då han önskar att behålla den goda kontakten med alla sina kunder.

Konkurrensen växer
Företaget finns i de flesta större svenska städer. Teamet har genom åren märkt hur branschen har förändrats och det faktum att det kommit fler bolag har gjort att konkurrensen på marknaden har ökat. Det gör att kunder ofta bara ser till vad som är billigast, vilket riskerar att påverka kvaliteten på tjänsterna.
   – Vi har märkt hur upphandlingar inte fungerar särskilt bra på många företag. Jag kvalitetskontrollerar alla våra jobb och märker skillnaden på de ställen där personalen fått ordentligt med tid på sig, mot där kunden drar in på antalet timmar de vill betala för. Vi har bra personal som får slita på grund av pressade priser, menar Anders, som varit i företaget i 34 år och därmed har hunnit se att utvecklingen inte alltid går i rätt riktning.

Han ger exempel på en skola där rektorn var väldigt nöjd med arbetet, men där kommunen efter att kontraktet löpte ut valde att byta städbolag till ett billigare.
   – Vi hör om skolor där elever inte vill gå på toaletten för att det är smutsigt, så får det inte vara. Man måste tänka på vad som ingår i priset, annars kan det i stället bli dyrare i slutändan.

2015-02-05
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies