151008-totalkropp
151008-totalkropp2
151008-totalkropp
151008-totalkropp2

Naprapat som går till botten med problemen

Att få en förklaring till varför det gör ont på ett visst ställe och sedan få hjälp med att hitta rätt behandling är grundtanken hos Totalkropp. Genom att hela tiden följa aktuell forskning inom området ligger företaget i framkant när det handlar om naprapati och massage.

Ingen ska behöva lämna Totalkropp med diagnosen ryggskott, utan att få veta vad som kan ha orsakat skadan.
   – Vi utgår alltid ifrån ett arbetssätt som förutsätter att vi tar reda på vad som gör ont och varför, samt förklarar detta för patienten, säger Johanna Lindgren, legitimerad naprapat och klinikchef på Totalkropp vid Liljeholmskajen i Stockholm.

Forskar inom naprapati
Grundaren av företaget, Peter Viklund, har alltid utgått ifrån det viktiga i att ge svar till patienterna. I dag är han även lärare på Naprapathögskolan och forskar inom ämnet, något som gör att kliniken alltid ligger i framkant när det gäller nya typer av behandlingar och förhållningssätt.
   – Det händer mycket inom det här området, vilket också märks genom att naprapatutbildningen hela tiden förändras. Trots att vi är ett ungt företag hänger vi med bra tack vare de kontakter och specialkompetens vi har, säger Johanna Lindgren.

Grundtanke som löser problemen
Företaget pratar ofta om kroppskoll, vilket betyder att teamet alltid utgår från problemet, för att lyckas lägga upp en behandlingsplan för hur och vilka behandlingar som behövs för att komma till bukt med problemet. Därefter ser de till att följa upp patienten och satsa på förebyggande behandlingar för att bibehålla resultatet.
   – När vi har tagit reda på vad som gör ont och varför, lägger vi upp en behandlingsplan där vi berättar för patienten hur lång tid det kommer att ta att bli bra. De flesta kommer hit med akut smärta och därför ser vi alltid till att fortsätta jobba förebyggande med skadan, för att inte smärtan ska komma tillbaka. Vi ser även alltid till att koppla den terapeut som kan varje område bäst till patienten.

Massage på företag
Även om stommen i verksamheten är just naprapati erbjuds även massagebehandlingar. Då sjukskrivningar kostar väldigt mycket för företag har många insett att de i längden tjänar på att erbjuda förebyggande behandlingar till de anställda. Företagets massageterapeut Therese Hammare åker därför ofta ut på kundbesök.
   – Vi förflyttar då verksamheten ut till kunden, där vi erbjuder kunden behandlingar på rullande schema. Det gör att många som inte skulle ha gjort en sådan behandling annars också får förebyggande hjälp.


2015-01-29
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies