143115-Smajl

Noggrann entreprenör med ett stort ett smajl

Både bilarna och uniformerna ska vara rena och snygga. Ingenting passerar onoterat förbi Mirnes ”Mirre” Smajlovics vakna öga, och det är ingen slump att han driver både Smajl Transport och Smajl Car Service. ”Detaljerna är viktiga för mig och jag tror att kunderna ser att vi skiljer oss från våra konkurrenter, säger han.

För sju år sedan tog Mirre Samjlovic klivet från sitt dåvarande jobb som biluthyrare och budbärare för att i stället köpa in sin första bil. Därifrån har resan gått i rasande fart och en bil har i dag blivit 36 bilar. Han har byggt upp både en transportfirma och en verkstad med största noggrannhet för att ge sina kunder den bästa transporten av varor. Verkstaden införskaffades i den ständiga jakten på att effektivisera sin verksamhet, med den kan han sköta reparationer och tvätta sina bilar ofta, så att de kan erbjuda den där lilla extra kvaliteten som Mirre är så noga med.
– När du exempelvis ringer till oss blir du inte rundkopplad 100 gånger i en växel, du får i stället prata med en människa och i 99 procent av fallen är det jag eller min kollega Kennet, som har varit med från bolagsstarten, som svarar, berättar han.


Vidare förklarar Mirre att personalen är medvetet personliga, då får kunder raka besked på en gång. Ett annat sätt för att minska missförstånd är att alla bilar är utrustade med GPS.
– GPS-positioneringen hjälper mig att se vart bilarna är. Man ser allt utom individen som kör. Hastighet, tomgångskörning, hur lång tid sträckan tog att åka, vilka kilometer i timmen de körde, bältesvarnare med mera. Det är en stor fördel som hjälper oss att skapa kvalitet på körningen och kunden slipper betala extratid, förklarar han.


Verkstadsföretaget driver Mirre med samma glöd och erbjuder åkerier helhetslösningar.
– Det är en fördel att ha ett transportföretag eftersom jag vet vad kunderna behöver. När du kommer till mig lämnar du bara nyckeln, sedan sköter vi resten. Det bygger på förtroende. Vissa saker som andra inte tänker på, känner jag till tack vare att jag själv har erfarenhet, säger han.


Till exempel är det självklart för honom att allt ska tvättas och att utrustningen och belysningen ska gås igenom.
– När du kommer tillbaka får du nyckeln och allt är klart, förklarar han som om det vore det mest självklara i världen.


Han avslutar med att beskriva sin vision med ett stort smajl.
– Jag brukar säga att vi är en lösningscentral. Målet är att alla i bolaget ska förstå att kunden aldrig ska drabbas av eventuella problem. En person kan vara sjuk, men aldrig företaget.

2014-04-11
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies