131098_redoak

Nöjd konsult ger nöjd kund

Nystartade IT-konsultbolaget Red Oak är övertygade om att ett lyckat bolag kommer ur ett genuint konsultfokus. ”Alla bolag säger att man sätter konsulten i centrum, men det är ingen som gör det på riktigt. Arbetar man med erfarna konsulter som vi gör måste man utgå från deras behov. Kan vi erbjuda det som de vill ha lyckas vi samla de bästa konsulterna”, säger vice vd Peter Frisk.


Att sätta konsulten i centrum i praktiken är en modernisering som sällan ses inom konsultbranschen.
– Alla våra konsulter, inklusive mig och Peter, har arbetat på många olika bolag och det ser likadant ut överallt. Det måste gå att tänka nytt, menar bolagets vd Fredrik Wessberg som likt kollegan Peter Frisk har över 20 års erfarenhet av IT-konsultbranschen.
Ett steg i nytänkandet är den flexibla anställningsformen. Konsulten väljer själv vilken avtalsform som ska gälla och på så vis går man inte miste om duktiga konsulter som antingen vill arbeta med fast eller rörlig ersättning, eller som vill driva eget. Oavsett om du är anställd eller egen är du Red Oak-konsult och mixen av olika avtalsformer skapar en mångfald som lyser med sin frånvaro i de företag där man väljer att sära på egenföretagare och anställda.
– Man missar otroligt mycket, bland annat kunskapsöverföring, uppdragsmöjligheter och trivsel om man gör så. Det här är en unik modell som är viktig för oss, säger Peter.

I dagsläget är man cirka 30 medarbetare på Red Oak. Samtliga konsulter har lång erfarenhet av branschen och behärskar ledande roller. All rekrytering sker på rekommendation och utöver kompetens och erfarenhet värderas social kompetens högt.
– Formell kompetens och lång erfarenhet är en förutsättning. Men är du dessutom väldigt social och vill lära ut, förstå kundens verksamhet och vad ditt arbete innebär, då kommer kunden att älska dig. Det ger ett klart mervärde, säger Fredrik.

2013-02-14
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies