192057 NM4192057 NM5192057 NM3192057 NM1192057 NM2

Nyttig och medveten mat direkt till skrivbordet

Gula eldrivna lastcyklar har farit runt på Göteborgs gator sedan februari. De tillhör nya företaget Nordish Market och innehåller mat som odlats och tillagats med stort fokus på hållbarhet. ”Vi behöver äta mer grönt, mindre kött, mer närodlat samt minska matsvinnet”. Med de tankarna lagar och levererar bröderna Axelsson god och medveten mat till kontor och företag i staden.

      Göteborgsbröderna Philip och Fabian Axelsson har startat och driver, vad de kallar, en digital foodcourt med fokus på hållbarhet. Philip har bakgrund inom tech och e-handel och var tidigare marknadschef på modebolaget Axel Arigato och grundade appen Feely, inom mental hälsa. Fabian har arbetat i restaurangkök under stora delar av sin uppväxt, då både deras far och farföräldrar varit krögare i Göteborg, men har de senaste åren varit bosatt i Stockholm där han arbetat inom HR. Bröderna hade länge talat om att gå tillbaka till matlagning och restaurangverksamhet som de är uppväxta med, men med mer uppdaterad aspekt av vad mat faktiskt är. De vill visa att man kan laga nytänkande och hållbar mat utan att det kostar mer än vad en lunch brukar göra, och samtidigt bygga ett lönsamt företag.  

       – Vi levererar hållbar och hälsosam mat till framför allt företag och kontor, säger vd Philip. Vi köper in våra råvaror från lokala bönder och producenter och arbetar otroligt nära gårdsproduktionen. Råvarorna är odlade i säsong och vi kan ringa från vecka till vecka för att höra vad som ska skördas härnäst. Vår ambition att använda närodlat skulle kunna medföra problem, eftersom under nio av tolv månader skördas i stort sett ingenting. Vi ser det dock som en möjlighet för våra kunder att äta mat av råvaror som inte är de mest vanliga. Dessutom är vi nordbor på grund av vårt klimat tvungna att ta tillvara på de råvaror som skördas under några få månader om året genom att exempelvis syra, fermentera eller torka. Då kan vi äta fina råvaror året runt.


192057 NM1


     Företaget levererar i dagsläget mat från två matkoncept, där det ena är det egna köket Nordish Food. I framtiden kommer foodcourten att öka antalet kök som kan komplettera varandra och skapa ett brett utbud. Köken är fokuserade på medveten matlagning. Nordish Food är ett koncept och lunchrestaurang som bröderna utvecklade 2017.  

       – Vi använder alltid högkvalitativa råvaror som har minst tänkbara miljöpåverkan. Det är inget fel på krokiga morötter eller en grönkål som kanske blivit lite frostbiten på toppen. Vi vill bidra till att minska matsvinnet från jord till skrivbord och erbjuda miljömedvetna rätter. Minst hälften av våra rätter är därför veganska eller vegetariska alternativ, och det kött vi serverar är gärna vilt.

      Att arbeta utifrån ett hållbarhetsperspektiv, att skapa tillgänglighet och att hålla rimliga priser kräver hårt arbete.

      – Vi arbetar hårt för att göra det superenkelt för våra kunder att äta bra. En god, prisvänlig lunch som ger energi för en hel dag. Det ska vara smidigt och enkelt att beställa. Du lägger din beställning online och betalar med kort eller mot faktura. Alla leveranser körs ut med våra originella eldrivna lastcyklar som har en gigantisk gul låda mellan framdäcken. Du ser dem på stan och kan då dra slutsatsen att det är hälsosamt lunchande på gång. 

Läs mer...

2019-03-12 10:00

192031 SS4

Svenskt fintech-bolag utmanar fondjättarna

Artikel En trio i Göteborg har skapat verktyget som ger dig mod att börja aktiespara. Istället för att fylla bankens ficka via de avgifter den tar ut för ditt fondsparande – fyll din egen.
bild1

Gamification och vikten av digitalisering för företag

Artikel Gamification blev ett allmänt begrepp 2013, men viftades bort av vissa som något för att locka de yngre generationerna till handel och användning. Men det är mycket mer än så och de företag som hoppade...

    Faktaruta

     _Bild 15

    Persisk Mat

    Följ med på vägen till det persiska köket

    6

    Löwengrip

    Från bloggare till influencer och superentreprenör. En 14 år lång resa som fostrat en kvinnlig entreprenör med en enormt stark förankran i samtid och samverkan. Nu med det nya varumärket Löwengrip.

    Holknekt_webb3

    Per Holknekt

    Från brädan till scenen

    Arkiv