135016vroom1
135016vroom2
135016vroom1
135016vroom2

Öka bilförsäljningen med hjälp av statistik

Håll fast vid kunderna och sälj fler bilar. Genom att på ett smart sätt använda redan befintlig information om kunder och statistik kan försäljningen öka utan att mer arbete behöver läggas ner. Det menar Stefan Wahlström, delägare och grundare av Vroom.

Det handlar om att utnyttja redan befintliga register över bilbranschen och använda statistiken i marknadsföringssyfte för varje enskilt företags behov.
– Lägg en del av annonsbudgeten på det här och företaget får tillbaka pengarna plus lite till, lovar Stefan Wahlström och menar att resultaten alltid blir bättre än om man fortsätter arbeta som tidigare.
Han förklarar att många bilföretag lägger stora pengar på annonsering trots att det oftast inte lönar sig mer än att de fortsätter synas. Vroom går in och tar del av register som visar statistik över saker som kundlojalitet och hur ofta olika personer i skilda områden byter bil. Deras mest populära tjänst är ett webbverktyg där kunderna kan göra sina egna marknadsanalyser. Dock vill Stefan poängtera att de erbjuder så mycket mer än det.
– Många vet inte att vi även kan hjälpa till med hur kunderna ska använda sig av informationen i försäljnings- och marknadsföringssyfte. Varje kund kan förvänta sig att få 100 procent uppmärksamhet och relevant information för just sin verksamhet.

Han menar att det ofta handlar om att våga ta steget till en förändring. Bilbranschen är ett område som inte sällan lever ett isolerat liv och där samma personer rör sig mellan olika märken, något som kan göra att utvecklingen i vissa fall stagnerar.
– Det finns mycket bra och kunnigt folk i branschen,
men samtidigt blir saker som fungerat bra gärna en vana och också då svåra att förändra. Det är bland det svåraste i vårt uppdrag, men vi lyckas tack vare lång erfarenhet och att vi alltid kan göra både en kvalitativ och kvantitativ uppföljning på det vi gör, vilket vi hittills aldrig varit med om när det gäller printannonsering, fortsätter Stefan.

Han startade företaget för 17 år sedan tillsammans med en barndomskamrat. De fann av en slump intresset för hur offentliga register används för statistik och hur de kan hjälpa kunder i olika företag att sälja bättre. I dag är de totalt elva anställda som hjälper företag i bilbranschen att öka sin försäljning.
– Vi började dag ett med att köpa in offentliga bilregister och det har vi fortsatt med varje månad. I dem kan vi bland annat mäta kundlojaliteten, hur ofta folk byter bil och om de köper samma märke som de har haft tidigare. Med den informationen kan kunden sedan ägna sig åt direktmarknadsföring för att på så sätt få kunder att byta bil tidigare än de annars gjort.

2013-10-29
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies