163081 AK0
163081 AK1
163081 AK0
163081 AK1

Omvandlar vision till verklighet

Akribit är ett byggföretag med en tydlig och etablerad värdegrund där hög kvalitet och goda kundrelationer står i centrum. Trots att firman är nystartad har man redan byggt upp ett stort nätverk av nöjda och återkommande kunder.

Boel Hambraeus och maken Josef har båda lång erfarenhet som egenföretagare. Josef har arbetat som byggledare i över 40 år, främst i tyska och österrikiska projekt. Boel är före detta tandläkare med egen mottagning. När paret för ett par år sedan beslutade sig för att driva företag tillsammans omlokaliserade de Josefs byggverksamhet till den svenska marknaden. Akribit riktar sig idag till privatpersoner i innerstaden, Bromma samt Stockholms norra närförorter.


– Jag är ansvarig för ekonomi, kundkontakter, marknadsföring och är den som håller ihop allting på organisationsnivå medan Josef fungerar som byggledare och finns ute på byggplatsen, förklarar Boel.


– Det är en stor trygghet för våra kunder att jag och Josef har full insikt i vår gemensamma byggprocess, fortsätter hon.


Aktibit hjälper kunder med allt från stora till små projekt. Man tar vid behov in kvalificerade underentreprenörer. Samtliga underleverantörer är noga utvalda, erkänt skickliga och auktoriserade.


– Projektets storlek spelar mindre roll - vi tycker att det är lika roligt att göra en platsbyggd garderob som att renovera en villa, säger Boel.


Det man istället fokuserar på, är att skapa ett nära samarbete med kunden.


– En viktig del av vårt arbete är att vara lyhörda och sätta ord på vad det är kunden vill ha. Ofta har man en ofullständig idé som vi tillsammans konkretiserar och tydliggör, förklarar Boel.


Att kunden under byggprocessen som följer kommer på tillägg eller förändringar är fullständigt naturligt och just därför är det avgörande för slutresultatet att den nära kontakten med kund hålls levande hela projektet igenom.


– Jag tror att våra kunder uppskattar den personliga kontakten. Även vår lyhördhet för vad det är kunden vill ha tillsammans med vår flexibilitet, tydlighet och tillgänglighet från första kontakten till slutbesiktning, sammanfattar Boel.


Företagsnamnet Akribit betyder ”att mäta rätt” och kan tolkas som ett utryck för bolagets strävan efter kvalitet på alla nivåer.


Bolaget säger nej till kunder som vill att man presenterar offert utan att ha fått komma ut och titta på projektet, samt i de fall där man blir ombedd att kompromissa med kvaliteten på arbetet. Arbetsgången för nya projekt är noga utarbetad och inte något man är beredda att ändra eller hasta över. 


– Ett grundligt arbete i varje steg är avgörande för slutresultatet. Vi kompromissar aldrig med kvalitet; att vi skulle behöva komma tillbaka för att göra om ett bristfälligt arbete finns inte på kartan, säger Boel med eftertryck.


Efter att kunden har kontaktat Akribit besöker man platsen, lyssnar noga på vad det är kunden vill ha, antecknar och fotograferar.


Tillbaka på kontoret skriver Akribit sedan en offert som man skickar till kunden. Offerterna är alltid noga specificerade och innehåller tydliga redovisningar för vad det är man betalar för.


– Många uppskattar att offerterna från oss alltid innehåller beräknad tidsåtgång samt att alla kostnader presenteras på samma offert. Den nära kundkontakten är extra viktig för att kunden verkligen ska förstå vad det är de betalar för, förklarar Boel.


– Vi lovar aldrig något vi inte kan hålla vilket vi är tydliga med, särskilt om kunden har önskningar som inte är möjliga att genomföra.


Att komma på avtalad tid är också något man är väldigt noga med. Boel har egen och dyrköpt erfarenhet av hur frustrerande det är att vänta på hantverkare som inte kommer när de lovat.


– Människor har tagit ledigt från sina arbeten för att träffa oss och det är oerhört viktigt att vi respekterar det, säger hon.


För människor som står i begrepp att välja byggfirma har Boel några viktiga råd att dela med sig av.


– Du bör kontrollera att företaget har goda referenser, en stabil ekonomi utan anmärkningar samt känna att personkemin stämmer och att kommunikationen fungerar, sammanfattar hon.


Många kunder återkommer till företaget och Bodil berättar att man uppskattar långsiktiga samrbeten, där man tillsammans med kund deltar i en kreativ process över tid.


– En växande kundkrets är det bästa betyget, konstaterar hon. 


Boel och Josef vill fortsätta att driva sin verksamhet som ett mindre familjeföretag. Naturligtvis vill de växa men tio anställda inom ett par år känns alldeles lagom.


– Något vi verkligen vill satsa på är att fortsätta vårt arbete med att etablera ett nära samarbete med olika produktutvecklare. Vi letar hela tiden efter innovativa specialprodukter som fattas på marknaden idag, avslutar Boel.

2016-06-03
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies