125093.sv.sakerhetskompaniet.bild1
125093.sv.sakerhetskompaniet.bild2
125093.sv.sakerhetskompaniet.bild1
125093.sv.sakerhetskompaniet.bild2

Prioritera säkerheten

Satsa på bra kvalitet och seriösa aktörer när det handlar om säkerhetstjänster och utrustning. ”Det lönar sig i längden”, menar Lars Roxell som driver Svenska Säkerhetskompaniet i Stockholm.

– Det finns övervakningskameror från ett par hundralappar upp till flera tusen kronor. Mitt tips är att lägga minst 2 000–3 000 kronor om du vill få en hyfsad bild och inte bli besviken när det väl händer något, menar Lars Roxell.
Efter att tidigare ha arbetat i närmare 20 år i branschen startade han 1999 företaget Svenska Säkerhetskompaniet som i dag står på fyra ben: brand, inbrott, passersystem och kamerasystem. Tack vare sitt seriösa arbetssätt har Lars lyckats arbeta upp ett stabilt kundnät.
– Det finns tyvärr många aktörer som översäljer sina säkerhetsprodukter. Jag tror i stället stenhårt på att vara seriös och alltid analysera vad just den enskilde kunden behöver. Det är så man får nöjda kunder. En privatperson som bor på tionde våningen i ett hyreshus har inte samma behov som ett företag i ett industriområde. Vissa larmföretag erbjuder hyres- eller avbetalningsköp för sina säkerhetssystem, men i dessa fall bör man läsa avtalet noggrant då sådana avtal kan bli mycket kostsamma i längden, menar Lars.


I dag har de flesta företag någon form av inbrotts- och brandlarm. Senaste åren har trådlösa system blivit allt vanligare, vilket gör att produkterna syns mindre.
– Många föredrar att slippa alla synliga kablar. Till många kamerasystem finns numera även appar att ladda ner till smarta telefoner som gör att man kan ha koll på hemmet eller kontoret oavsett var i världen man befinner sig, säger han och påpekar samtidigt att det är viktigt att veta att det krävs tillstånd för att övervaka offentliga platser.

För att veta vilken säkerhetsfirma man ska anlita menar Lars att man bör lyssna på rekommendationer samt se till att man anlitar företag som är godkända och certifierade.
– Det är hårda krav som ska uppfyllas för att få arbeta med säkerhetsinstallationer. Vi satsar mycket tid och pengar för att ha duktig och välutbildad personal.


Säkerhet – vad bör man tänka på?
1. Anlita alltid ett säkerhetsföretag som är certifierat inom sitt område.
2. Kolla upp vilka krav ditt försäkringsbolag ställer på ditt företag.
3. Tänk på vikten av att installera i kvalitet när det gäller larm och övervakning.
4. Kolla upp om du kan koppla samman din telefon med säkerhetssystemet.
5. Underhåll av säkerhetssystem är viktigt. Teckna underhållsavtal med godkänd installatör.

2012-10-31
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies