194020 AD4194020 AD2194020 AD1194020 AD3

Proffsig och färgglad salong

Färgäventyr hemma i badrummet slutar ofta i mer eller mindre katastrof och morotsgul har aldrig varit snyggt. Snyggt blond blir du blott och enbart hos en frisör som är specialiserad inom färg och blekning.

Bakom Gustaf Adolfs torg, i närheten av Nordstan i Göteborg, på den mysiga lilla gågatan Postgatan finns Salong Anno Domini. Den ägs och drivs sedan fyra år tillbaka av Alice Lindgren. En salong som Alice tidigare arbetade på, och som hon tog över – två månader innan förlossning. Hon tog en paus för att föda barn och ett par månader efter förlossningen var hon igång igen. 


Alice tog över en salong vars claim-to-fame var att vara ammoniakfri. En linje salongen fortsatt kör på. Men borta är de svartmålade väggarna och naturälskande Alice har gett salongen en ljusare, varmare och mer välkomnande känsla med inslag av skog och natur. Miljötänket breddades även i det att leverantörer som inte höll måttet vad gäller miljö och hållbarhet byttes ut, samt att salongen införde källsortering. Märken som Salong Anno Domini föredrar att arbeta med är veganska och har återvinningsbara förpackningar.


      – Trygga, resultatinriktade märken som är bra för både kunderna, oss som frisörer och miljön. 


Alice och hennes kollegor har under dessa fyra år vässat sin position på Göteborgs frisörkarta. Frisöryrket är ett hantverk och Alice menar att det idag är ett måste att nischa sig inom sitt gebit för att bli riktigt kunnig. Hennes eget tekniska kunnande inom färg gör henne eftertraktad av kunderna. 


       – Färg är min specialitet. Jag ser inte att det finns några som helst hinder för vad som går att åstadkomma. Det som möjligen kan begränsa är tid och kostnaden. Jag tar mig gärna an de kunder som önskar förvandla sitt mörka hår till blont. Överlag är vi väldigt duktiga på blekning. 


Balayage är en teknik som fortfarande har enormt stor efterfrågan. Håret ges en naturlig och svepande look där rötterna lämnas mörkare och slingorna målas på.


       – Alla skriker efter balayage och vi har stor erfarenhet av den här tekniken. Det krävs stort engagemang från frisören för att få ett bra resultat och vi väljer att involvera och informera våra kunder i processen. De är med att titta på färgkartor och vi berättar vad vi gör och vilket resultat de kan förvänta sig. 


Alice förespråkar tydlighet och transparens gentemot såväl kunder som medarbetare. Hon är noga med att stolt stå upp för sitt yrke och vill inspirera branschkollegor att ta betalt för den tid som läggs ned. Produkter med kvalitet och tjänster med kvalitet kostar. 


      – Vi vill inte vara en frisörfabrik som klipper kunder på löpande band, säger Alice. Vi vill vara en professionell och personlig salong där vi lägger tid på våra kunder för att få allra bästa resultat. Vi föredrar att satsa på våra återkommande kunder och skippar gärna drop-in-systemet. Att salongen är extra färg-glad har vi redan nämnt. Alice ler och säger:


       – Färg är allt. Jag och min familj flyttade precis till ett vitt hus och det går inte. Jag har alltid omgett mig av färg. 


Vilken färg som valdes förtäljer inte historien men ser ni ett balayage-färgat hus är det nog där Alice bor med sin familj.

Läs mer...

2019-07-04 14:15

Hemsida
194088 EH1

Resultatinriktad hudvård

Artikel På Kungsholmen hittar man Emelie hudterapeut. Här utför Emelie hudvårdsbehandlingar med exklusiva hudvårdsprodukter som är anpassade efter varje individs behov.
194004 DB1

Biljard och bokföring - med ekonomisk rådgivning

Artikel Din redovisningsbyrå kan var den kraft som gör att du orkar stå kvar vid uppstart, eller tar ditt företag till nästa nivå. En samarbetspartner med insyn i ditt företags ekonomi, som kan affärsutveckling...

Faktaruta

  • Anno Domini
  • E-post
  • Instagram
  • Adress:
    Postgatan 18
    Göteborg
  • Telefon: 031-130818
_Skincity-pressbild

Eldsjälen bakom skönhetsimperiet

Professionell hudvård online

naim 4

Superdesignern Naim Josefi

Skapar magi.

6

Löwengrip

Från bloggare till influencer och superentreprenör. En 14 år lång resa som fostrat en kvinnlig entreprenör med en enormt stark förankran i samtid och samverkan. Nu med det nya varumärket Löwengrip.

Arkiv