181013 SR1
181013 SR3
181013 SR1
181013 SR3

Rådgivning som får företag att växa

Solna Redovisning Center är redovisningsbyrån som inte bara förser sina kunder med en fullständig uppsättning redovisningstjänster, utan också använder sin omfattande erfarenhet för att hjälpa människor bilda och utveckla sina företag.

Faramarz Hamadi har alltid haft ett stort intresse för matematik och siffror. När han gick gymnasiet i Iran läste han matematik på avancerad nivå. Han kom till Sverige på 80-talet. Då det finns en hel del matematik inom programmering var det denna bransch han så småningom satsade på. När IT-bubblan sprack i början av 2000-talet valde han att byta riktning och läste ekonomi. 2004 startade han Solna Redovisning Center som idag har fem anställda och ligger på Virebergsvägen i Solna. Ett läge som erbjuder goda kommunikationer för besökare. Han trivs som fisken i vattnet med sina siffror, men han vet att långtifrån alla tycker det är lika roligt.


181013 SR2


När det kommer till ekonomi och siffror blir de flesta ganska stressade, säger Faramarz och menar att ekonomi, i grund och botten, främst handlar om planering. Många gör misstaget att tro att det är så enkelt som att det handlar om att pengar ska komma in och gå ut. Men utan en bra planering kan pengarna ta slut för tidigt. Och det är så man drar på sig skulder. Detta gäller både ens privata ekonomi liksom företagets. Större företag sköter sin ekonomi genom egna ekonomiavdelningar, mindre företag har inte det behovet och använder sig oftast av redovisningsbyråer som Solna Redovisning Center.


– Vi kan hjälpa dem med det långsiktiga planerandet av företagets ekonomi. Planeringen handlar om hur man ska använda pengarna som kommer in. Utan bra planering blir det tomt i kassan, och då kommer stressen, säger Faramarz.


181013 SR4


Solna Redovisning Center har omfattande erfarenhet, både vad gäller de heltäckande redovisningstjänsterna, men också som rådgivare åt företag, nya som gamla. Till sin hjälp har man ett stort kontaktnät, bestående av bland annat företagsjurister och revisionsbyråer. Från start har man haft många kunder i taxibranschen och transportbranschen. Övriga kunder består av allt från läkare till restauranger till tobaksaffärer. Många av kunderna befinner sig i Stor-Stockholm, men man har kunder i hela landet. Avstånd börjar betyda allt mindre i och med den ökade digitaliseringen. Solna Redovisning Center har börjat med digital redovisning för ett par av sina kunder. Storleken på de företag man arbetar mot är små och medelstora företag. När Solna Redovisning Center har hjälpt företag att utvecklas till större storlekar, refereras de till en annan redovisningsbyrå, som är bättre lämpad för större företag. Vägen dit är vad Faramarz brinner för.


– Det gläder mig. Det ger mig energi. Jag har haft många kunder som har startat från noll och sedan utvecklats till en nivå där jag inte kan hjälpa dem mer, säger han.


Alla nya företag är olika. Det finns dock ett par grundläggande principer som Faramarz alltid utgår ifrån när han hjälper ett nytt företag. För det första är han noga med att man ska hålla isär sin privata ekonomi från företagets, för att exempelvis inte handla saker för privat bruk genom sitt företag. Då Faramarz håller hårt på etiken, säger han hellre upp en kund än att bli inblandad i något som kan ses som oetiskt. Vidare tycker han det är viktigt att man planerar, inte bara ett år framåt, utan tre. Andra saker han tittar på är vilka resurser man har, vilka affärskontakter man har och vilken budget man har. Funderar man på att starta ett företag är det dock ett råd som Faramarz sätter framför alla andra:


– Koppla in en redovisningskonsult från början. Det är lätt att registrera företag på internet. Men informationen som registreras är avgörande, säger han.


Med hjälp av en redovisningskonsult kan man få allt rätt från början, och undvika de där fallgroparna som är ett resultat av att man helt enkelt inte såg dem. Faramarz har fortfarande kontakt med gamla kunder, som gick vidare när de blev för stora för Solna Redovisning Center; man håller ju gärna kontakten med personen som hjälpte en nå framgång. Tack vare Solna Redovisning Center undvek de många av de fallgropar som kunnat hindra deras utveckling. I slutändan kan Faramarz dock inte ta åt sig alltför mycket av äran. För han är, i slutändan, en rådgivare.


– Jag tvingar aldrig en kund. Vid rådgivning förklarar jag alltid fördelar och nackdelar. Sedan är det kundens val, säger han.    

 

2017-12-13
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies