134130_zenit

Rätt ljus får produkten att synas

Rätt ljus är av stor betydelse när det handlar om att få en produkt att sticka ut. Det är det som skapar den magiska känslan och får betraktaren att titta på just det som ska presenteras. Det menar ljussättaren Christer Norrby.

– Samma sak gäller vid belysning på teatrar. Med en lampa som lyser överallt vet inte ögat vad det ska titta på, men genom att öka ljuset på den som pratar förflyttar ögat sig dit automatiskt, förklarar Christer Norrby som genom sitt företag Zenit ljussätter alltifrån mässmontrar till teaterföreställningar vid sin egen teater på Gotland.
Han skulle från början bli elektriker, men hamnade av en slump på en teater där han fick ansvar för ljussättningen. Han fastnade för yrket och startade firma med inriktning på att hyra ut lampor. Bolaget växte och blev tillslut det största i sin nisch i landet. När Christer för 13 år sedan sålde företaget, valde han att börja om i mindre skala.
– Jag bestämde mig för att inte ha några anställda längre, det blev för mycket fokus på all personaladministration och det var att hålla på med ljus som jag tyckte var roligt och ville göra. Jag startade Zenit och det första uppdraget jag fick var att ljussätta hela Gamla Stan i Stockholm inför millenniumskiftet, berättar han.

Ett vanligt uppdrag är annars ett företag som önskar hjälp med att presentera en produkt på exempelvis en mässa. Genom att som kund då i förväg tänka igenom hur presentationen ska se ut ger, enligt Christer, det bästa resultatet.
– Ska det till exempel glittra eller se dyrt ut? På mässor är konkurrensen om besökarna stor och det blir en kamp mellan oss ljussättare att få just våra företag att synas. Det största problemet är ofta tid och ju tidigare jag kan komma in i planeringen, desto bättre blir resultatet.


Foto: DEKOFORM

2013-08-29
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies