124102.ExedoHR.bild1

Rekrytering med utgångspunkt från affärsutveckling

När en anställd säger upp sig eller blir uppsagd är det viktigt för arbetsgivaren att få reda på vad som gick snett för att inte hamna i samma situation igen. Genom att ta ett helhetsperspektiv på HRprocessen hjälper Exedo HR företag att undvika att göra samma misstag två gånger.

Ett företags största kostnad är i regel personalen. Dels i form av löpande löne- och administrationskostnader, dels när det gäller förlust av befintlig och införskaffandet av ny kompetens. Ur den tanken föddes Exedo HR:s affärsidé grundad på lång erfarenhet av olika affärsutvecklingsoch
rekryteringskoncept.

– Vi satsar på att vara en strategisk HR-partner som tittar på alla moment som är kopplade till personalen hos våra kundföretag, men kan även fungera som ett stöd till företagens egna rutiner, säger Adam Skoglund, Exedo HR:s vd.


Att förlora en anställd, oavsett anledning, är kostsamt för alla företag. Därför är det viktigt att verkligen ta reda på den bakomliggande orsaken för att man som arbetsgivare inte ska hamna i samma situation igen. Men att göra det på egen hand är svårt. Men det är där Exedo HR kommer in. De hjälper sina kunder att förstå vad det var som gick snett och utifrån det hjälpa företaget att utveckla sina processer för att inte hamna i samma situation igen.
– Många företag vill ha in anställda som är självgående och har stor initiativkraft. Det är då viktigt att den anställde får tillräcklig handlingsfrihet och svängrum för att kunna utvecklas i sin nya tjänst, säger Adam.


Lyckas man inte möta den anställdes förväntningar resulterar det i regel i att den personen antingen söker sig vidare eller blir sittandes oengagerad. Med Exedo HR:s hjälp behöver en sådan situation inte uppstå. De ser till att kundföretag utvecklas i positiv riktning genom att matcha rätt person till rätt tjänst, samt att utbilda befintlig personal.
– Rekrytering är ett av de mest effektiva sätten när det gäller att utveckla verksamheten framåt, summerar Adam.


Tips vid rekrytering


· Analysera behov, tjänst och befintliga medarbetare över tid.

· Vad sker på marknaden? Hur påverkas rekryteringen?

· Hur ska kommunikationen se ut? Kanaler, kontakter och nätverk?
· Hur attraherar vi rätt kandidater med rätt erbjudande?
· Har vi rätt verktyg samt kompetens i företaget?
· Hur säkerställer vi att vi gör rätt slutligt val?

2012-08-30
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies