133109.majola.1

Restaurangbemanning med snabb service

För nio år sedan började Majola RestaurangKonsult hyra ut sig själva som restaurangpersonal till olika arbetsplatser och under förra året skickades närmare 1 000 kontrolluppgifter ut från deras företag. Verksamheten har stigit i raketfart för varje år som gått och trots det har företaget lyckats behålla den ursprungliga kvaliteten.


– Vi vill gärna växa och utvecklas, men i rätt takt och med bra personer att arbeta med. Vi har väldigt låg personalomsättning och det vill vi fortsätta att ha, förklarar Jonas Sundin, vd för Majola RestaurangKonsult i Stockholm.
Firmanamnet står för Mats, Jonas och Lars – förnamnen på de tre personer som grundade bemanningsföretaget 2004. Med inriktning på att hyra ut personal inom hotell, restaurang och catering har de i dag runt 130 heltidsanställda samt ytterligare ett par hundra som arbetar extra varje månad. Förutom bemanning satsar bolaget också på rekrytering.
– Vi har en naturlig omsättning på folk, vilket ger ett nytt sätt att söka arbete på. Det går ut på att man provar på olika jobb genom oss och sedan får en fast tjänst ute hos kunden. Men vi arbetar även med ren rekrytering via headhunting och hjälper våra kunder att hitta rätt kompetens. Vi kontaktar då endast personer vi tror passar för tjänsten och spiller inte folks tid i onödan, berättar Jonas.
Han menar att de till skillnad från de stora bemanningsföretagen är specialiserade på just restaurangpersonal och tack vare sitt breda kontaktnät och långa erfarenhet kan branschen bättre än någon annan på marknaden. Majola kan därför även hjälpa kunderna med så kallade second opinions då kunden har flera kandidater och behöver hjälp att välja.

Men det är inte bara kundernas krav som är viktiga.
– Eftersom vi främst rekryterar nyckelpersoner känner vi även till våra kandidaters krav. Vill du ha världens bästa kock till din restaurang kanske du måste renovera köket annars är det ingen som vill arbeta där. Vår personal är vår tillgång och vi försöker alltid ha en personlig och nära relation till alla som jobbar för oss, säger Jonas och menar att varje anställd som berättar för någon att de tycker att företaget är bra att arbeta för innebär en ny säljare.
Och genom att alla lägger sitt arbetsschema själv finns inga krav på att jobba ett visst antal kvällar och helger som stör familjeliv och fritid, något som annars är vanligt i branschen.
– Dessutom har vi alltid folk som går hemma med lön och är beredda att rycka ut så fort någon behöver akut hjälp. Den servicen är det nog inte många bemanningsföretag som kan hålla.

2013-06-10
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies