141099-FinskLakrits

Riktig lakrits kommer från lakritslandet Finland

Tack för höjningen av den finska godisskatten! Det var nämligen den som fick Timo Tenhunen att pröva vingarna med sitt lakritsföretag i Sverige. ”Jag tog färjan till Sverige, gick in i en Ica-butik och bad dem testa lite. Och det fungerade”, konstaterar han.

Finland är lakritslandet nummer ett. Här äter man mest lakrits per person i hela världen och därför gick det hur bra som helst när Timo Tenhunen, som har vigt hela sitt yrkesverksamma liv åt godisbranschen, slog upp portarna till det finska lakritsföretaget 2002.

Sedan Finsk Lakrits äntrade den svenska marknaden – närmare bestämt två år - har det gått bra. Största utbudet hittar man i Mälardalen. Finsk Lakrits började med försäljningen i Stockholm och har sedan jobbat sig vidare. Frågan är om företaget kommer att ta över hela Sverige.
   – Vi får se, vi går sakta fram och finns nu i cirka 200 butiker. Nu går vi söderut, men även lite västerut, och har även en säljare i norr, berättar Timo Tenhunen.

Finsk Lakrits kan fresta med ett tjugotal produkter som alla har en gemensam nämnare:
   – Den är väldigt god och mjuk och har en fyllig smak, den smälter i munnen om man jämför med den lakrits som annars finns i dag. Den fyller verkligen hela munnen med smak, intygar försäljaren Matti Kekkonen.
   Givetvis finns både söt- och saltlakrits i sortimentet, som går hem hos både barn och vuxna.
   – Vi har citronlakrits och den brukar finländarna i Sverige tycka om, de minns hur de åt den på färjan mellan Finland och Sverige när de var små, berättar Timo Tenhunen.
   – Mint är också väldigt uppskattat, framför allt av de äldre finländare som är här, fyller Matti Kekkonen i.
   Men att Finsk Lakrits bara skulle vara något för finländare dementerar Timo Tenhunen och Matti Kekkonen direkt.
   – Det här är lakrits för alla. Testar man vår lakrits är man fast, säger Timo Tenhunen och skrattar.

Det faktum att Finsk Lakrits servar kunderna med egna chaufförer och egna bilar är en bonus.
   – Den biten blir vi uppskattade för. Våra kunder tycker om att vi ger så bra service. Vi belastar inte per­sonalen i butiken med exempelvis upplockning av produkterna utan tar hand om allt själva, säger Matti Kekkonen.
   Och nöjda kunder skapar fler kunder. En hel del butiker tar själva kontakt med Finsk Lakrits för att bli kunder.
   – Det är den bästa reklamen man kan få. Det sprider sig att vi är bra, säger Matti Kekkonen.

2014-01-06
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies