144048-TeamG

Rörmokare i konstant utveckling

Att skruva och producera är det som Jonas Glarke gillar mest med sitt jobb, ändå måste han som företagsledare åka runt och titta på jobb och sköta administrativa uppgifter som att skriva offerter. Dock är det tack vare detta som gör att företaget Team G El & VVS AB går så bra som det gör. I dag har Jonas så mycket jobb att han skulle kunna anställa ännu fler personer.

Det var Jonas Glarkes far som startade företaget som i år 20-årsjubilerar. Själv har han varit med sedan millennieskiftet. I dag är de 15 personer som arbetar med såväl elinstallationer som VVS.
– Från början drev min bror företaget tillsammans med min pappa Kjell Åke Glarke. I dag är han egen inom el och får ofta jobben från mig eftersom jag har kvar det inarbetade namnet från familjeföretaget, säger Jonas Glarke som driver Team G El & VVS AB i Stockholm och Uppsala.


Bolaget erbjuder allt som har med vatten, avlopp och värme att göra och det märks att ryktet i branschen är gott. Expansionen i företaget har gått i rekordfart. För ett par år sedan var de hälften så många, innan året är slut är planen att öka lika mycket till. Med uppdrag i både Stockholm och Uppsala är jobb inget de råder brist på.
– Det svåra är att få tag på bra personal. Det är något jag är ute efter och planerna är att anställa ytterligare sex till åtta personer snarast. Målet är at vi ska vara mellan 20 och 25 stycken innan året är slut, säger Jonas, som själv varit i VVS-branschen i 26 år.


Visionen är att alltid ha nöjda kunder, något man lyckats med och därför skapat ett gott rykte i branschen. Genom att alltid försöka läsa av kunderna första gången de träffas vet de vad de har att utgå ifrån och huruvida kunderna sett på tv hur arbetet ska gå till eller om de tittat efter priser på de stora byggvaruhusen.
– Alla kan inte alltid vara nöjda direkt, men vi löser det alltid. Oftast handlar det om priset, att de tycker att det blev för dyrt. Men vi kan inte konkurrera med priserna på de stora kedjorna. Vi har våra leverantörer som vi köper kvalitetsprodukter ifrån och som ger oss garanti om något går sönder hos kunden, det gör inte butikerna, menar Jonas.


Hans offerter är enkla och kortfattade. Där står allt som ingår och vad det kostar, mer än så behövs inte, menar Jonas. Överdrivna offerter med flera sidor av detaljer och punkter gör bara kunderna osäkra och kan medföra att de känner sig lurade i slutändan.
– Många tycker att det är konstigt att de är så kortfattade, men jag ser det som att det som inte står med där inte ingår i priset. Då vet alla vad som gäller. Jag har fått många stora jobb trots utformningen på mina offerter.


Och även om han har gått ifrån det han gillar bäst, att skruva och producera, och i stället satt sig vid skrivbordet, är det inga tvivel om att han gör ett bra jobb även där. Att leva med ett jobb dygnet runt under många års tid gör att man får ett visst nätverk och erfarenhet.
– Det känns inte som att jag jobbar när jag åker runt och kollar på jobb och skriver offerter, men det är tack vare det som vi får så många uppdrag.

2014-06-16
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies