192016 BR1192016 BR4192016 BR2

Roten till något bättre

Sofo-borna har varmt välkomnat en ny matglad och schysst matbutik. Likt föregångaren spinner de vidare på en egen stark identitet. En butik som vill verka för det klimatsmarta och inspirera till en hållbarare matvärld med mänskliga möten - ROT Butik & Kök.

       – Vi vill vara stora på det småskaliga och personliga, säger Anne Eriklin som äger butiken tillsammans med maken Pär. 

       ROT är både en butik och ett kök. Eller snarare flera kök eftersom det i butikens källare även finns en flitigt använd lokal för matlagningsevent. 

       – Vi brinner för att arbeta med säsongens råvaror, laga riktig mat från grunden och sälja varor som vi köpt in med hjärtat. 

       Anne och Pär träffades under sina respektive ”Gröna Konsum”-karriärer för cirka 25 år sedan, när Pär gick gesällutbildningen inom kött. I samma veva värvades de till att bygga upp en matbutik på ett helt annat sätt än dåtidens gängse modeller. En butik som då den startade 1996, under namnet Cajsa Warg, gick stick i stäv med marknadens lågprismodeller och satsade på ett utvalt sortiment, hög kvalitet och en shoppingupplevelse för alla sinnen.

       – Jag tyckte det var fantastiskt att kunna få sälja något som jag stod för, berättar Anne. Att slippa sälja kött utan att ha en aning om var det kom ifrån eller hur det producerats. Det här driver mig än idag. Det talas ofta om att det är kundens ansvar att genom sina köp förändra butikernas sortiment. Jag anser att det är vi handlare som bör ta ansvar först för vad vi säljer.

       Rötterna sitter djupt. Cajsa Warg har bidragit med sina i Renstiernas gata och lokalen. Kunderna som tog den lilla motvallsbutiken till sitt hjärta stannar troget kvar hos ROT Butik & Kök. En butik som nu möter framtiden. Annes vilja är att göra butiken till en plats för möten och stimulerande samtal om mat.


192016 BR3


       – Den mänskliga kontakten är väldigt viktig idag. De stora matkedjorna kan oftast inte ge det nära kvartersmötet. För oss är människan viktig. Vi arbetar med social hållbarhet och strävar efter ett empatiskt ledarskap. Medarbetare som får möjlighet att påverka i en trygg miljö skapar innovation och lönsamhet. Vår devis är att butik ska byggas utav glädje, ler hon. 

       Ytterligare en stark drivkraft är viljan att stötta det svenska jordbruket. 

       – De som producerar vår mat är våra hjältar. Vi vill få deras hantverk att synas i butikens dukning och få bönderna och jorden närmare våra kunders bord. Dessutom har svensk gastronomi en sådan fantastisk potential.

Anne beskriver butikens kunder som medvetna och nyfiket frågvisa:

       – Det är de som utvecklar oss. De frågar och ifrågasätter. Vi älskar det. 

Om vi möts kring maten och samtalar med varandra, får vi både en social förändring och en klimatsmart förändring.

Läs mer...

2019-02-12 16:00

0DaBkkQ4

Vänge Villaservice AB - ett byggföretag med bred kompetens

Artikel Ett professionellt och personligt engagemang med hög servicegrad och en stor dos ärlighet, trovärdighet och yrkesskicklighet inger ett långvarigt förtroende.
191008 CTJ2

En och annan stöt har man ju fått!

Artikel Tänk el och tänk säkerhet. Anlita en behörig elektriker som dessutom är passionerat intresserad av innovation så har du ellösningar för framtiden. CTJ EL har tagit de tidiga stötarna för din elsäkerhet.
    _Jimmy1

    Jimmy Schönning

    Njutbart hemma!

    __ProgrammeraMera2016KarinNygards2

    Digitalisera skolan

    Karin Nygårds sprider digital kunskap i skolans värld

    __MG_9672

    Från förort till finrum

    Bröderna Güven driver stans bästa krogar

    Arkiv