135138sportstugan2
135138sportstugan1
135138sportstugan2
135138sportstugan1

Skidklädesaffär med anor

Som en av de första i sitt slag i landet slog Sportstugan i Funäsdalen för snart 40 år sedan upp portarna för försäljning av mode- och skidkläder. Än i dag följer butiken samma linje och satsar främst på svenska varumärken relaterade till sport och friluftsliv.

– Det svenska var inget jag planerade från början, men eftersom det finns många bra företag i landet som tillverkar kläder för vår nisch har det bara blivit så. Vi är till exempel en av få butiker som erbjuder både sport- och modekollektionerna från Peak Performance, de flesta har antingen eller, förklarar Marie Grinde som äger och driver Sportstugan Funäsdalen.
Andra exempel är Boomerang, Fjällräven, Odd Molly och Hunky Dory – märken som tillkommit under Maries 26 år i butiken. Hon tog över efter grundaren som 1975 gjorde om en gammal bensinstation och bilverkstad till skiduthyrning och försäljning av sportmodekläder som köptes in på resor i Europa.
– Hon tog hem skidklädesmärken som användes nere på kontinenten och inte gick att få tag på här. På den tiden fanns det just ingen annan liknande butik i Sverige. Inte ens i storstäderna. I dag ser det annorlunda ut, men jag har fortsatt med samma namn och koncept bortsett från skiduthyrningen, berättar Marie.

Vintertid satsar butiken på skidkläder främst för utförsåkning, men även för längd och turåkning. Sommartid är sortimentet framför allt inriktat på fjällvandring med kängor och stövlar. Gemensamt för alla produkter är kvalitet och en klassisk stil som håller i längden.
– Jag är egentligen inte så intresserad av mode och tycker att det är ganska fånigt att alla ska gå klädda likadant oavsett hur man passar i det. Det är mer intressant med färg, form och kläder som går att använda i flera år utan att de blir omoderna. Jag brukar säga att det är bättre att handla bra och sällan i stället för dåligt och ofta, säger hon och menar att det även är bra för miljöns skull att tänka så.

Kunderna är ortsbor, norrmän som bor eller har ”hytte” vid gränsen och turister, såväl svenska som utländska. En av de anställda, Iris, har arbetat i butiken längre än Marie själv och är en viktig del av Sportstugans varumärke. Hon känner alla stammisar och vet vad de vill ha, något Marie tror att kunderna uppskattar.
– Vi har många kunder som handlat här i många år och ser även hur barnen till kunderna vuxit upp och nu själva tar med sin familj hit. Det är kul, säger Marie som fortfarande alltid längtar till jobbet.
– Det bästa är de dagar jag får möjlighet att själv vara i butiken och slipper sitta inne på kontoret.

2013-11-04
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies