135039skuruforskolaochskola1
135039skuruforskolaochskola3
135039skururforskolaochskola2
135039skuruforskolaochskola1
135039skuruforskolaochskola3
135039skururforskolaochskola2

Skola för alla slags begåvningar

Att säga att en skola är ”för alla” låter för många som ett utnött begrepp. Men hur ska man då förmedla att man verkligen är det? På riktigt! På Skuru förskola och skola i Nacka visar man sina ambitioner i praktiken. Tack vare en stor portion nytänkande och goda relationer finns det substans i målet att vara en skola för alla typer av sär– och normalbegåvningar.

– Vi vill vara bäst på att ta emot både de ”normala”, svaga och högpresterande. Alla barn ska och kan integreras i vanliga klasser. Det handlar bara om att hitta en gruppkonstellation som fungerar och se till lärarnas förmåga att bemöta de här barnen på ett bra sätt, säger Philippa Gillström, rektor för Skuru förskola och skola.
Hon tillträdde rektorsposten nyligen och har höga ambitioner för sin nya arbetsplats. Philippa är entusiastisk och kreativ i sina planer att lyfta en redan bra verksamhet. På både för- och grundskolan ska trygghet, trivsel och individuell kunskapsutveckling gå som en röd tråd genom barnens dagar.
– Här finns en etablerad positiv kultur där det är högt i tak med en varm atmosfär. Allt kan diskuteras, och det i sin tur leder till att vi har en lärarkår som är stark, engagerad och stolt i sin yrkesroll. Det gynnar eleverna. Dessutom har vi en jämn fördelning av manlig och kvinnlig personal, men kön kommer aldrig före kompetens!

Skuru förskolas fyra enheter arbetar för att ge varje barn den stimulans och det stöd den behöver för sin optimala utveckling. Barnen bemöts som jämlika, nyfikna, kompetenta individer och man arbetar utifrån samma röda tråd som skolan. När barnen sedan går vidare upp till grundskolan finns en rad inriktningar för olika intressen – som bild och form, idrott och friskvård. Även ”science” är en populär inriktning där barnen får använda alla sina sinnen för att lösa problem och upptäcka världen utifrån ett naturvetenskapligt perspektiv.
– För att kunna erbjuda en skola som passar var och en vill vi inte vara styrda av den traditionella skolans strukturer, säger biträdande rektor Lena Gustavsson och ställer några retoriska frågor:
– Hur kan vi lägga upp verksamheten för att den ska bli ännu bättre? Hur flexibelt kan ett schema vara? Och måste varje lärare ha exakt samma föreläsning för fyra olika klasser eller kan vi planera tiden på ett bättre sätt? Vi är en skola som är föränderlig och som har förmågan att anpassa sig efter det vi tror är bäst för våra elever.

2013-10-29
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies