144136-theCaledonianInn

Skotskt möte i Sundbyberg

Atmosfären på puben och restaurangen The Caledonian Inn i Sundbyberg ger en mysig känsla av Skottland. Det var också Alexandra Nikolics mål med stället vid start, och man kan lugnt konstatera att hon lyckats.

När vi besöker Alexandra Nikolic är det knappt två månader sedan dörrarna till restaurangen och puben slogs upp för första gången. Men konceptet är äldre och kommer från hennes pappa som drivit en pizzeria med samma tema i drygt 20 år. Han finns förvisso med i kulisserna här också, men det är hans 25-åriga dotter som har främsta ansvaret.
– Pappa kan inte låta bli att hjälpa till. Med det är bra, jag lär mig mycket. Man brukar säga att man lär sig av andras misstag, så det är bra att lyssna på de med mer erfarenhet, säger Alexandra och ler.


Hon trivs bra med att ha med sin pappa i verksamheten. Det känns tryggt.
– Många kanske tycker det är svårt att arbeta med andra från sin familj, men min pappa accepterar att han ska lyssna på mig. Och när han kommer med råd är det ofta så att han säger vad han tycker, men sedan får jag bestämma. Vi har en bra kommunikation, säger hon.


Det är främst inredningen som är skotsk, inget som präglar menyn än. Där hittar vi i stället rätter som oxfilé, lammracks, hamburgare, fish & chips och grillad lax.
– Alla råvaror är färska och köps in varje dag för att hålla hög kvalitet. Det har pappa lärt mig. Maten ska ha hög nivå och till det serverar vi goda drycker. Gärna någon av de specialöler som vi har, lägger Alexandra till.


Tanken är att få in mer av den skotska kulturen även på menyn, men det kräver lite mer research.
–Det ska bli mer, men jag måste först besöka Skottland själv för att lära mig mer, förklarar hon.


Inredningen som möter besökaren är rustik och på borden brinner stearinljus. Personalen som alla är tjejer hälsar vänligt på sina besökare och det är inte ovanligt att de slår sig ner och pratar lite om tid finns. Kvällarna är lugna, gästerna kommer främst för att äta och musiken anpassas efter besökarna.
– Sitter det äldre kvinnor här och vill njuta av ett glas vin, då passar Elvis bättre än hårdrock, ler Alexandra, som på alla sätt vill skapa en trevlig stämning för sina gäster.


Gästerna är ofta grannar till restaurangen och övervägande är det nog en äldre publik, resonerar Alexandra, även om de yngre också hittar dit.
– Främst de äldre kunderna kommer för att äta och njuta av god mat och vår service.


Alexandra ser ljust på framtiden och planerna finns redan för att fortsätta med konceptet på fler platser.
– Lite som en franchisekedja. Mäklare är redan ute och letar lokaler åt oss, berättar Alexandra.

2014-06-16
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies