Sminkösen gör dig snygg i rutan

För att ett tv-program ska bli bra är det värt att ta in en sminkös som tar fram det bästa ur dem som ska synas i bild. Framför allt för en studioproduktion. Det vet Nina Valerie som driver Sminket Stockholm AB, en agentur för sminköser och hårstylister för framför allt tv.

126018.sminket.sthlm.STAENDE.1Många tv-produktioner skär ner på sminket för att spara pengar, men de ansvariga tänker då inte på att det inte bara handlar om att se bra ut utan också om de medverkandes välbefinnande. Det menar Nina Valerie.
– Programledare vill till exempel få en stund i sminket för att slappna av och bli lite ompysslade innan de ska börja arbeta. Alla som är med i tv vill se så bra ut som möjligt. För då känner man sig bekväm och kan göra ett bra program, säger Nina.
Hon har arbetat som sminkös i 25 år och jobbat med alltifrån Roxettes första världsturné till olika tv-produktioner som Jeopardy, Parlamentet, Time Out, Så ska det låta och Breaking News. TV4 var hennes arbetsplats mellan 1995 och 2008 då hon också drev sminket i egen regi under de sista fyra åren. Sedan 2005 har Nina även ett avtal med UR där hon bemannar deras studioproduktioner samt ett löpande webbtv-projekt där hon ansvarar för sminket.
– Jag har så mycket jobb att jag inte kan ta allt själv, därför bokar jag in andra sminköser som jag vet är duktiga.

För att arbeta som sminkös krävs förstås att man är duktig på själva hantverket, både smink och hår. Men det är även viktigt att ha en mycket god social kompetens med tanke på den stora kundkontakten. Vill man bli en framgångsrik och efterfrågad sminkös krävs också att man är ödmjuk, är bra på att lyssna och på att ”kallprata”.
– Man måste tänka på att man som sminkös kliver innanför en människas revir, alla är inte bekväma med att man kommer så nära rent fysiskt. Har man inte träffats förut är det dessutom en främling som tar makten över ens utseende, säger Nina.



2012-12-15
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies