webb1

Sociala medier för företag på rätt sätt

7 av 10 små till medelstora företag finns på sociala medier. De stora företagen har funnits där sedan en tid tillbaka. Sociala plattformar är ett bra sätt att komma i kontakt med kunderna på deras nivå. Men det räcker inte bara med att finnas där. För att synas och verkligen dra nytta av fördelarna med att finnas på de olika plattformarna måste du känna till vad de är till för och hur du optimerar din synlighet och ökar antalet följare och gilla-markeringar.


Lär dig skillnaderna! 



Det finns inte bara en typ av plattform för sociala medier. Det finns flera. Instagram, Facebook, Twitter och Linkedin är helt olika plattformar. Ett vanligt fel många företag gör är att de tror att plattformarna följer samma koncept. De lägger därför ut samma inlägg och bilder. Detta är ett bra sätt att tappa följare.


Instagram är en bra plattform för att visa upp företaget, produkterna och presentera er via bilder.


Twitter är ett bra sätt att kommunicera med kunderna direkt och kortfattat kungöra nyheter och lanseringar. 


Linkedin skiljer sig helt från de övriga genom att vara en social plattform för att sköta professionella nätverk. Se det som ett digitalt visitkort där du visar upp ditt företag och vilka ni är. Mr green, det svenska igaming-företaget som har sin bas på Malta och nyligen köptes upp av ett brittiskt spelbolag, använder exempelvis plattformen för att presentera nyheter i företaget, deras mål och om de söker anställda. Det är här de lyfter fram om det har hänt saker som direkt eller indirekt påverkar deras varumärke och verksamhet, såsom hyllningar och priser eller samarbeten och sponsringar.


Facebook är lite utav en mix av ovannämnda plattformar. Det går att interagera med kunderna, lägga ut bilder, videor och lång- som kortfattad information. Här kan stora företag välja att skapa separata konton för lokala butiker. Möbelföretaget IKEA och livsmedelsbutiken ICA är bra exempel på företag som har separata konton för olika butiker. De anpassar sina inlägg efter butiken och området och vänder sig framför allt till kunderna som besöker just de butikerna.



Uppdatera ofta (men inte för ofta) 

Hur mycket och ofta ett företag ska publicera innehåll på sociala medier är en balansgång och beror på vad företaget erbjuder. För att undvika att spamma följarna är en riktlinje 1-2 inlägg per dag. Var aktiv och interagera med följarna genom att svara på deras frågor och gilla kommentarer. Låt det däremot inte gå allt för lång tid mellan inläggen. Det minskar synligheten.


Ha koll på trenderna 

Även om trenderna på sociala medier inte har något med din verksamhet att göra rekommenderas det att du håller koll på dem. Kanske finns det en trend som du kan använda i din marknadsföring. Men delta inte i utmaningar eller trender som varken lyfter fram eller hjälper din marknadsföring.


För att lyckas på sociala medier är det viktigt att det finns en grundläggande förståelse för varje plattform. Lägg inte ut bilder bara för att lägga ut dem. Skapa en strategi och håll dig till den. Tänk på målgruppen och håll en professionell men ändå avslappnad dialog, lämplig för den valda kanalen.

Läs mer...

2019-04-15 13:30

193023 HA1

Sveriges mest jämlika advokatbyrå

Artikel ”Vi har ifrågasatt. Vi har skrivit artiklar och insändare för att synliggöra branschen utifrån arbetsvillkor, jämlikhet och önskan att inte alla vill bli delägare”, säger Anette Hansson Ahl, advokat och...
193009 GA1

Giftorättsgods eller enskild egendom - Grünberger Advokater reder ut begreppen.

Artikel Äktenskapsförord och testamenten kan kännas oromantiskt och tråkigt, men är faktiskt något som båda parter, och övriga efterlevande, oftast har stor nytta av. Att tänka efter före bidrar till starka och...
____Sandra4_SV

Sandra vann kampen mot cancern

Nu vill hon stötta andra

Spår-bild

Podcasten Spår

Oskyldigt dömda måste kunna få upprättelse

_Skincity-pressbild

Eldsjälen bakom skönhetsimperiet

Professionell hudvård online

Arkiv