175078 ÖS1
175078 ÖS4
175078 ÖS5
175078 ÖS1
175078 ÖS4
175078 ÖS5

Språkutveckling i god läromiljö

På Östbergaskolan arbetar man strukturellt med språkutveckling, rörelseaktiviteter och goda läromiljöer. Här arbetar elever och lärare nära varandra vilket innebär att lärarna ständigt finns tillgängliga för eleverna i deras utvecklingsprocesser.

Undervisningen på skolan grundas på vetenskap och beprövad erfarenhet. Det strukturella arbetet börjar med lärarna som presenterar och avslutar sina lektioner på samma sätt. Detta är särskilt viktigt på mellanstadiet där eleverna har olika lärare i olika ämnen. Skolan har även en särskild utvecklingslärare som arbetar med att utveckla läromiljön på skolan. Detta arbete har bland annat lett till att man har en kunskapsvägg i varje klassrum. På denna vägg tydliggörs både med bilder och i text vad eleverna behöver kunna i respektive ämne.


På skolan finns, som på alla andra skolor, elever med särskilda behov i form av exempelvis neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Självfallet få de den hjälp de behöver på individnivå.


175078 ÖS2


– Att hjälpa en person är bra, att hjälpa fler är bättre, säger Bassem Jerbi, skolans rektor.


Östbergaskolan har sedan vårterminen 2016 anställt en utvecklingslärare med behörighet i ämnen Svenska och Svenska som andra språk. Skolan har tagit emot en del nyanlända barn och då språkutveckling är en av skolans hörnstenar går detta bra. Språkutvecklingsläraren arbetar med läsning i alla klasser – som att läsa en gemensam bok och sedan diskutera innehållet med eleverna. Det finns även språkutvecklare på fritidshemmen, där arbetet kan bestå av något så enkelt som att säga vad något i den omedelbara omgivningen heter.


Skolan har även specialidrott och vill på det sättet lägga fokus på hälsa och goda matvanor för samtliga elever. Detta för att ge eleverna möjlighet att träna, umgås och få en utökad känsla för rörelse och välbefinnande.


175078 ÖS3


Bassems förhoppning är att eleverna känner att skolan är en trygg punkt i tillvaron. Vilket kräver ett ständigt arbete men som han menar att eleverna gett en positiv respons på. Arbetet hjälps av det faktum att det är en relativt liten skola med runt 170 elever. Det skapar en viss värme och närhet på skolan där eleverna kan känna att de kan närma sig vilken lärare som helst, oberoende på om de har läraren ifråga i något ämne.


Bassem har en förhoppning om att skolan ska växa med tiden. Han önskar att det kommer gå 300 elever på skolan om några år, vilket det finns utrymme för.


– Alla barn som bor i området ska känna att det är naturligt att gå i sin hemskola, säger Bassem om sin framtidsvision.    

2018-03-01
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies