157069 SR1
157069 SR0
157069 SR
157069 SR1
157069 SR0
157069 SR

Succé för sushi i farten

Det äkta paret Johan och Margarita Falk öppnade i november 2013 landets första Sushirullen på Drottninggatan i Stockholm efter ett australiensiskt snabbmatskoncept. Sushirullarna som är gjorda för att ätas på språng blev en omedelbar framgång.

I början var det få som trodde på idén, men Johan och Margarita Falk tvekade aldrig när de valde att satsa allt på sin vision – att erbjuda ett gott och hälsosamt snabbmatsalternativ utformat för att ätas i farten.

– Innan vi öppnade hade vi ägnat ett och ett halvt år åt förberedelser. Vi provsmakade ingredienser från olika leverantörer, planerade menyn och letade lämplig lokal, berättar Margarita som sex veckor innan premiären födde parets första barn.

Sushirullen växte snabbt ur den första lokalen på Drottninggatan och ytterligare en butik öppnades i centrala Stockholm. Nu står paret i begrepp att öppna en tredje. Utanför tullarna, i Farsta, denna gång.

God och hälsosam snabbmat till ett rimligt pris är grundkonceptet som stockholmarna tagit till sitt hjärta. För 100 kronor får man fyra sushirullar vilket motsvarar 20 rejäla bitar sushi.

Menyn har Johan och Margarita utvecklat själva. De flesta rullarna är baserade på lax i olika smakkombinationer men utbudet innehåller rullar med både kött och vegetariska och veganska ingredienser.

Här finns självklart rullar med uppskattade klassiska ingredienser och smaker som yakiniku med sesamfrön och lax med wasabi. För dem som vill testa något nytt finns rullar i oväntade smakkombinationer som till exempel ostpanerad kyckling med kimchi och Rhode island-sås.

En målsättning har varit att lämna ett så litet miljöavtryck som möjligt. Därför arbetar paret Falk med ett minimum av förpackningar och använder få leverantörer för att hålla transportkostnaderna nere.

– Vi har även valt bort en del ingredienser som kan tyckas självklara. Räkor till exempel är väldigt kostsamt ur miljösynpunkt så det har vi inte på menyn, förklarar Johan.

Han och Margarita har en mängd spännande framtidsplaner. Redan i dag sysslar de en del med catering men så småningom hoppas man hitta lämpliga lokaler för ett centralkök.

– Då kan vi utveckla cateringverksamheten och även starta mikrorestauranger för gallerior och liknande, berättar Johan.

Konceptet har visat sig så lyckat och deras produkt så eftertraktad att paret egentligen inte ser några begränsningar för expansion.

– Vi har fått flera förfrågningar från utlandet och eftersom jag har min bakgrund inom franchising är vi mitt i en sådan process, berättar Margarita lite hemlighetsfullt.

2015-11-18
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies