143026-soderdack

Tar helhetsgrepp på bilen

Mikael Kaalen har ägnat sig åt däck och bromsar i sju år på Bondegatan. För snart två år sedan slog han upp portarna till Söderdäck som i dag är en komplett AD-bilverkstad vid Danvikstull i Stockholm med allt vad det innebär.

Hos Söderdäck servar man alla bilmärken och ser till att alltid ersätta bilarna med originaldelar. I verkstaden på Tegelviksgatan utförs allt från AC-service, avgasbyte och elarbeten till fordonsdiagnostik, fyrhjulsintällning, bromsbyten och generatorrenoveringar.
– Vi gör allt utom plåt och lack och följer AD-bilverkstads normer om vad en verkstad ska tillföra. När vi gör en service är det till exempel tolv månaders garanti på både delar och arbete, förklarar Mikael Kaalen.


Att arbetet ska gå snabbt är en självklarhet för Söderdäck. Kunderna ska inte behöva vänta i onödan på sin bil. Det ultimata är om du i princip knappt hinner dricka upp kaffekoppen du får här, menar Mikael Kaalen. Företaget erbjuder även service under dagen.
– Det handlar också om att kunna erbjuda kunden så mycket som möjligt, en helhetslösning, tillägger verkstadschef Weit Andersson med 22 år i bilbranschen.


Han tilltalas av att arbetet på verkstaden bjuder på problemlösning varje dag.
– Det är mer än att bara byta klossar och bromsskivor, säger han och ler.


För Söderdäck erbjuder mycket mer än så och möter bilisternas behov med bland annat en bilelektriker som arbetar heltid i verkstaden.
– Det är väldigt mycket el i bilen och det kräver sin kunskap, konstaterar Weit Andersson.
– Att vi har en elektriker innebär också att vi kan renovera saker som startmotorer, och slipper att köpa in nytt. I stället för ny generator för 4 000–5 000 kronor kan vi renovera till samma kvalitet för 1 500, säger Mikael Kaalen.


Det är givetvis den här inställningen som bidrar till att Söderdäck har en hel del återkommande kunder.

På däcksverkstaden ordnas allt däckrelaterat, från balansering och lagningar till hjulskifte och förvaring. På Söderdäcks däckhotell förvarar för närvarande inte mindre än 550 kunder sina däck och har dem därmed både brand- och stöldförsäkrade. Kunderna får dessutom rabatt på service och reparationer.
– Och när det kommer till däck är vi också ensamma i Stockholm om att kunna hyra ut och montera dubbdäck till våra kunder som vanligtvis har friktionsdäck och vice versa, berättar Weit Andersson.

2014-04-11
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies