163042 EN
163042 EN0
163042 EN
163042 EN0

Unna dig glittrande naglar

Elena Gretser har arbetat som legitimerad nagelterapeut i 25 år och besitter en yrkeserfarenhet få andra i branschen kan stoltsera med. Med ett sällan skådat driv har hon sakta men säkert byggt upp sin verksamhet och driver nu med stor framgång Elenas Naglar vid Rissne centrum i Sundbyberg. Hit kommer kunder så långt bortifrån som Uppsala för bland annat nagelvård och tandblekning.

Elena Gretser är född och uppvuxen i Spanien där hon arbetade som hudvårdsterapeut. Då hon kom till Sverige 1989 fanns ingen efterfråga på hudvårdstjänster vilket gjorde att denne driftige entreprenör i stället valde att vidareutbilda sig till nagelterapeut. Även inom detta skönhetsvårdsområde skulle det visa sig att hon var en innovatör.


– När jag började fanns det bara en, två, kanske tre stycken som arbetade med naglar i Stockholm, men kundunderlaget var så litet att det nästan var omöjligt att försörja sig, berättar Elena.


Hon hyrde en liten lokal i Kista galleria och det var inte ovanligt att hon vissa veckor endast hade en enda kund. För att försörja hade hon andra jobb vid sidan av det egna företaget. Trots att det var en fruktansvärt jobbig tid övervägde hon aldrig att ge upp sin dröm.


– Jag är en sådan person som kämpar, skrattar hon.


I dag kan hon verkligen skörda frukterna av sitt slit och sin envishet. Elenas Naglar går mycket bra och numera arbetar hon tillsammans med sin dotter som så småningom ska ta över salongen. Elenas välfyllda register av återkommande kunder är ett bevis gott som något för hennes yrkeskicklighet och engagemang.


– Jag har kunder som varit med mig ända sedan de där första hårda åren i Kista, säger hon och berättar att de allra flesta är stamkunder som från början hittat till Elenas Naglar via rekommendation från vänner och bekanta.


För nagelkunder finns en mängd behandlingar och Elena är noga med att anpassa metoder efter den enskilde kundens förutsättningar och behov. Hennes yrkesheder förbjuder henne att göra alla naglar på samma sätt.


– För förlängningar arbetar jag med både akryl och gelé. Förr ansågs gelé vara det mest skonsamma alternativet för de egna naglarna men i dag är de två materialen likvärdiga, berättar hon.


När hon började för 25 år sedan var fransk manikyr det som efterfrågades allra mest. Elena är glad att dagens trender är mer färgsprakande och individualistiska.


– I dag vill man ha färger och mönster. Vi arbetar mycket med glitter och olika typer av dekorationer. Jag tycker om när kunden har spännande idéer. Är det något jag aldrig gjort förut gör jag allt för att lyckas, skrattar hon och rekommenderar att man vid bokning berättar vad man tänkt sig så att hon kan beräkna tidsåtgång.


Utöver olika typer av nagelbehandlingar erbjuder Elena ett rikt utbud av tjänster och fler är på ingång.


– Vi färgar bryn och fransar, plockar bryn, vaxar, ger pedikyr och viss hudvård för att nämna några exempel. Kunderna uppskattar utbudet och många passar på att boka flera behandlingar vid samma tillfälle, berättar Elena.


Tandblekning är ytterligare en tjänst som verkligen är på frammarsch. Trots att blekningen hos Elena är skonsam för tänder och mun rekommenderar hon starkt ett besök hos tandhygienist före behandling.


– Blekningen här är ytlig och behöver göras om ungefär var tredje månad men i gengäld är den ytterst skonsam mot tänderna och du får inga biverkningar i form av ilningar eller smärta, förklarar hon.  Det tar tre gånger sju minuter eller tre gånger tio minuter och skenan med gelé byts ut tre gånger under processen. Total behandlingstid är ungefär en timme.


På salongen finns även vissa dagar en terapeut med över tio års erfarenhet av botoxbehandlingar. Något som efterfrågas allt mer och som Elena är glad över att kunna erbjuda sina kunder.


Skönhetsbranschen är i ständig utveckling. Hela tiden kommer nya och förbättrade produkter och behandlingsmetoder ut på marknaden.


– Både jag och min dotter går ofta kurser och utbildningar för att hålla oss à jour och kunna erbjuda våra kunder det allra senaste, säger Elena.


Till hösten hoppas hon börja med 3D-tatuering av ögonbryn, men först måste de gå en kurs vars kvalitet duger för Elena. Hon har höga krav och vill bara ge sina kunder det allra bästa. En sådan inställning tyder på yrkesstolthet och serviceanda men är också ett sätt att utmärka sig i en bransch där konkurrensen ökat lavinartat på bara några år.


– Antalet salonger har ökat hundrafalt sedan jag började och man måste hela tiden ligga på topp för att behålla sina kunder, förklarar hon. Något denne hårt arbetande kvinna inte alls är främmande inför. Hela hennes karriär har kantats av utmaningar så hon är ju inte den som ger upp för lite konkurrens. Snarare tvärtom, det är en utmaning att anta.


– Jag vet att min yrkesskicklighet och erfarenhet är unik och jag litar på att mina kunder uppskattar tryggheten som det innebär att gå till någon som på djupet vet vad de sysslar med, säger Elena.

2016-06-02
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies