157019 SS4
157019 SS3
157019 SS0
157019 SS1
157019 SS2
157019 SS4
157019 SS3
157019 SS0
157019 SS1
157019 SS2

Utmaningar driver skolan framåt

På Sigfridsborgsskolan i Nacka är verksamheten i ständig förändring till det bättre – såväl lokalerna som elevernas undervisning. Här får bland annat alla elever i årskurs 4–6 varsin egen bärbar dator, dessutom serveras alla elever lunch som är lagad från grunden på plats.

Det växer så det knakar i Nacka kommun. Och Sigfridborgsskolan i Älta är inget undantag. Sedan Anne Sjö tog över som rektor på skolan för ungefär fem år sedan har utvecklingen gått snabbt framåt.

Området i vilket skolan ligger expanderar kraftigt och förväntas öka från 9 000 till 15 000 invånare under de kommande åren. Det sätter inte bara press på kommunen och privata aktörer att bygga fler bostäder, utan även skolorna måste anpassas för det ökande behovet.

– På fyra år har vi på skolsidan vuxit från 370 till drygt 580 elever, och hela enheten har dubblerat sin personalstyrka på endast fem år till att i dag vara cirka 145 anställda, säger Anne Sjö.

Sigfridborgsskolan innefattar tre förskolor med totalt cirka 270 barn samt grundskola från förskoleklass till årkurs sex. Men för att möta det ökande behovet kommer skolan under de kommande åren att byggas ut. Just nu finns tillfälliga lösningar i form av paviljongbyggnader. Men framöver kommer skolan omkonstrueras eller byggas upp på nytt.

– Det är bättre att bygga en rejäl sammanhängande skola, säger Anne Sjö, som är mycket positiv till förändringen.

Samtidigt ser hon ett par utmaningar. En av dem är att inte drabbas av växtvärk. En annan är rekrytering av fritidspedagoger som är en grupp som är svåra att rekrytera. Men den erfarna rektorn har hittat en lösning.

– Jag har anställt några fritidsledare som har studerat på folkhögskola eller Bosöns idrottsfolkhögskola. Fritidsledarna har mycket bra utbildning och fungerar som ett komplement till fritidspedagogerna, säger Anne Sjö.

I Nacka kommun ligger de flesta skolor långt fram i arbetet med digitala verktyg i undervisningen, vilket även gäller Sigfridsborgsskolan. Här får varje elev från årskurs fyra och uppåt en alldeles egen Chromebook (en enklare bärbar dator som använder Google Drive som operativsystem).

Men även i lägre årskurser läggs resurser på digitala verktyg. Här har eleverna god tillgång till läsplattor och bärbara datorer.

– Det är viktigt att lärarna har tillgång till bra redskap. När jag kom hit var det en ganska låg standard på användningen och tillgång till digitala verktyg. Det har vi jobbat stenhårt med. Bland annat har jag anställt en it-administratör på heltid som sköter all hårdvara, alla internutbildningar för vår personal och har hand om supporten.

– Vi har digitala tavlor i alla klassrum från förskoleklass till sjätte klass, och personalen har god tillgång till olika enheter. Jag arbetar utifrån devisen ”feed the hungry” – det vill säga att de som önskar redskap och har en plan för hur de ska använda dessa får ofta de som de önskar.

Även om skolan ökar i storlek skapas det något av en familjär stämning här då merparten av de barn som gått på någon av de tre förskolorna som ingår i Sigfridborgsskolans totala enhet senare också börjar på själva grundskolan.

Anne Sjö ser positivt på att gå på samma skola hela vägen från förskolan upp till sjätte klass.

– Tittar man ur ett barnperspektiv är det tryggheten med miljön, lokalerna och personalen som är positiv. Vi har även en verksamhet som gör att alla femåringar på förskolan kommer till skolan och har bild. Då får de se sig omkring på skolan och träffa andra elever och lärare, säger rektorn.

Samtidigt tycker hon att det är viktigt att eleverna inte går i samma grupper i flera år och bara skapar sig en liten bekantskapskrets. Det är bland annat därför som skolan väljer att göra om grupperna när de börjar förskoleklassen och årskurs 4.

Enheten har egen skolrestaurang och eget kök, all mat lagas från grunden och det serveras frukost, lunch och mellanmål varje dag. Till lunch finns alltid en vegetarisk rätt och en stor salladsbuffé.

– Vi har verkligen god mat. Det är alltid olika maträtter varje vecka och det finns alltid ett vegetariskt alternativ, säger Anne Sjö.

Till exempel serveras fisk och soppa en gång i veckan. Dessutom finns här en fin salladsbuffé, och Anne Sjö menar att hon äter grönsaker hon tidigare inte ens visste fanns.

I framtiden kommer Sigfridsborgsskolan att fortsätta arbeta med det som hittills visat sig vara positivt. Men utveckling på somliga områden är alltid behövligt. Som rektor är uppdraget att alltid sträva mot högre måluppfyllelse gentemot läroplanen och utifrån elevernas väg mot kunskapskraven. Skolan har exempelvis varit med i ett utvecklingsprojekt med namnet PRIO där personalen arbetat med att identifiera de områden som skolan behöver utveckla.

Enheten har vaskat fram tre stora utvecklingsområden – samplanering mellan lärare, analys av elevresultat och elevhälsoprocessen för barn i behov av stöd. Att stå i ständig utveckling och förbättring är något som inte skrämmer rektorn.

– Man måste förstå att det är en stor resa som vi har gjort och som vi har framför oss. Fast jag gillar utmaningar och tycker verkligen det känns kul. Målet är ständigt att eleverna ska nå högre resultat och få bättre betyg i skolår 6. Målet för hela enheten är att vi ska vara bäst på att driva skola, säger Anne Sjö och avslutar med orden:

– Skolan är mycket populär och har ett stort söktryck!

2015-11-05
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies