Utmaningarna med att marknadsföra sport

Sportorganisationer söker efter nya sätt att marknadsföra sig. Publiken är inte densamma som för 20 år sedan och traditionellt populära sporter konkurrerar nu om både tittare och sponsorer. Nya sporter har dykt upp och lockar de yngre generationerna. Detta har tvingat marknadsförare att tänka utanför boxen, och under årets upplaga av Adweeks Women Trailblazers Summit delade flera kända profiler med sig om sina idéer och gav tips på hur marknadsföring av sport kan utvecklas. 

1_webb


Nya sätt att marknadsföra 

Den 16 juli samlades Nordamerikas ledande kvinnor inom media, marknadsföring, underhållning, teknik och sport i New York. Adweek Women Trailbalzers är en konferens där inflytelserika kvinnor från olika företag och avdelningar hyllas och delar med sig av sin erfarenhet och kunskap. Under årets upplaga möttes tre kvinnor som arbetar som marknadsförare åt olika sportorganisationer: Katie O’Reilly, från Philadelphia 76ers, Jill Gregory, från Nascar, och Johanna Faries, från Activision Blizzard. De diskuterade utmaningarna som marknadsförare inom sport möter och hur gränserna mellan traditionella sporter och esporter håller på att suddas ut. 

 

Innan internet och sociala medier blev en del av det dagliga livet var marknadsförarnas jobb att få så många som möjligt att komma till matcherna och följa dem på teve. Det var deras enda syfte. Men flera traditionella sporter har sett en nedåtgående trend bland tittarna. Plasterna på arenorna säljs ut, men det är allt fler som hellre tittar på sammandraget av en match istället för att följa den på tv. För att locka följare till sporterna har de fått bli kreativa och faktiskt vänt sig till fansen för att höra vad det är de vill ha. Marknadsförarna analyserar sociala medier och plattformar som Twitter och Reddit för att ta reda på vad följarna vill ha mer av och vad de inte gillar. 

 

Organisationerna har även börjat att använda sig av idrottsstjärnorna. Istället för att de ska vara mystiska och onåbara personligheter som endast dyker upp i matchsammanhang har organisationer och företaget börjat att använda dem för att nå ut till en större publik. Det har blivit vanligare att använda kändisar från andra sporter. Det finns exempelvis en länk mellan tennis och basket tack vare profiler som Roger Federer och Nick Kyrgios, som flera gånger har setts i publiken under NBA-matcher. Det har suttit skådespelare och artister vid matcherna, vilket har gjort att fans som normalt inte följer basket helt plötsligt sätter igång en match på tv eller streamar den på datorn. Det har även påbörjats samarbeten mellan traditionella sporter och esport. Philadelphia 76ers blev den första sportklubben i USA att köpa ett esportlag, som numer bär klubbens logga på sina kläder när de spelar. 

 

Den växande esportmarknaden

Philadelphia 76ers lägger störst fokus på att vinna NBA varje år, vars säsong pågår mellan oktober och april. Enligt 888sports basketkategori med live odds och vinnarspel är de en av förhandsfavoriterna att vinna NBA Championship 2019–2020 med oddsen 9.00, du kan hitta oddsen här. Los Angeles Clippers har däremot de bästa oddsen på 4.25, trots att det var Toronto Raptors som vann förra säsongen. Men 76ers är också ett företag. 

 

2016 blev basketlaget den första professionella sportfranchisen i USA att köpa upp ett esportlag. Egentligen köpte de två lag, Apex och Dignitas, men det förkunnades efter köpet att de två skulle slås ihop till ett lag och gå under namnet Dignitas. Genom det här köpet fick klubben in en fot i esportmarknaden, som uppskattas följas av en kvarts miljard människor. Dignitas är i sin tur uppdelat i olika lag som tävlar olika spel. Just nu satsar de CS, Soruce och Global Offensive men de har tidigare haft stora framgångar inom League of Legends. Deras sponsorer är i sin tur Champions, HyperX, Mountain Dew, Western Digital och Twitch. Det sistnämnda företaget är den största streamingplattformen för esport och en viktig plattform för marknadsförare. Det är en direktlänk till följarna och esportstjärnorna och gör det möjligt att analysera publiken närmare. Nyligen blev världsmästerskapet i Fortnite det mest sedda eventet på plattformen någonsin med totalt 1,5 miljoner tittare samtidigt.

 

2_webb

 

Det var inte första gången som 76ers ägare, Josh Harris och David Blizter, gjorde ett stort köp. De äger hela 7 gigantiska franchis utöver basketklubben, såsom New Jersey Devils och det brittiska fotbollslaget Crystal Palace. De är heller inte de enda att intressera sig för esport. Europeiska fotbollslag som Real Madrid och Juventus har redan egna esportlag som representerar dem i FIFA-spelen. I år var även första gången som eAllsvenskan arrangerades i samarbete mellan Dreamhack och Svensk Elitfotboll. Brittiska Premier League har också gått in och sponsrat en egen eliga. 

 

Nascar ökar tillgängligheten

De som arbetar inom motorsport har vidtagit ett annat teknologiskt steg för att öka sin marknadsföring. Från och med i år kommer Nascar att göra tio live-sändningar med 360-graderskameror från inuti bilarna. Den första livesändningen var från föraren Bubba Wallaces bil under Daytona 500, som kördes den 2 februari. En liknande utveckling har gjorts inom Formel 1, som tappade över 25 miljoner tittare 2015. De har också använt sig av 360-graderskameror och filmat videor som tittarna kan uppleva via VR-headset. De får då uppleva hur det känns när de andra bilarna närmar sig och hur det känns att köra i de snäva kurvorna. 

 

Coca-Cola, som är en av Nascars sponsorer, har även utvecklat en AR-app som gör att tittarna kan ”gå in på ett event” och ta del av prisceremonier och andra händelser som de kanske missade eller inte kunde delta vid. Enligt Jill Gregory bidrar tekniken till att göra sporten mer tillgänglig och ger en helt ny inblick i vad som händer kring bilarna och förarna. Endast 10 procent av marknadsföringsbudgeten läggs på den här teknologin enligt Nascar. Målet är inte att få en större avkastning, utan att nå ut till fler följare. 

 

3_webb


Marknadsföring av sport handlar inte längre om att göra sponsorerna nöjda. Konsumenterna vill ha mer än en sportupplevelse som är fylld av reklam. De vill komma så nära det bara går och nästan känna vinddragen från spelarna eller förarna, även när de sitter framför teven. Det är en utmanande tid att arbeta inom sport, men det finns otroliga möjligheter tack vare den tekniska utvecklingen. Det går att nå ut till nya konsumenter och följare. Allt som krävs är kreativitet, och en hel del research. 

2019-08-13
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies