135056oliversoco1
135056oliversoco2
135056oliversoco1
135056oliversoco2

Välj rätt olivolja

Det är stor skillnad mellan olika olivoljor. Det menar Sofia Cecioni som i sin butik Oliviers & Co säljer olivoljor och delikatesser i stort sett helt utan tillsatser eller konserveringsmedel från utvalda producenter vid Medelhavet. ”Jag brukar rekommendera våra oljor som smaksättare och billigare alternativ att steka i”, säger hon.

Sofia Cecioni fastnade för konceptet först på en resa till Toulouse för drygt två år sedan, och som halvitalienare är hon uppvuxen med olivoljans centrala roll i köket.
– Vi upptäckte Oliviers & Co, och deras koncept var precis det vi sökte med väl utvalda producenter som i stort inte använder några tillsatser eller konserveringsmedel i sina produkter. Ett halvår senare öppnade vi den första butiken på Sveavägen, berättar Sofia Cecioni, en av franchisetagarna av Oliviers & Co i Stockholm.
Ytterligare ett år senare slog de även upp portarna till en butik i Liljeholmen, även där med förstklassiga oljor, delikatessprodukter av högsta kvalitet samt tryffel och kryddor. Många av kunderna är stammisar som känner till den personliga servicen och möjligheten att få provsmaka det mesta innan köp.
– Vi har alltid mycket provsmakning här av både oljor, tapenader och crostinis med olika smaker. Jag tycker att det är viktigt att få smaka på produkten innan man köper. Att man inte gillar en olja betyder inte att det är något fel på den, alla oljor smakar så olika och passar till olika rätter, förklarar Sofia som även erbjuder en serie hudvårdsprodukter baserade på ekologisk olivolja.
– Den är väldigt populär och fungerar för de flesta hudtyper, vilket är ovanligt för hudprodukter.

Ännu större möjlighet att testa produkterna finns under de eventkvällar som ordnas i butikerna. Såväl privatpersoner som företag välkomnas till olivoljeprovning, vinprovning och matinspiration.
– Vi gillar att hålla eventkvällar med produkter som har samhörighet och som passar ihop. Bakom både olivolja och vin ligger hårt arbete och det är också kul att kombinera ett gott vin med våra goda produkter, säger Sofia.

Svenskar har blivit väldigt internationella i köket, men många saknar inspiration till hur ingredienser kan användas. Sofia berättar att många företag även börjat köpa produkterna som julklapp till sina anställda då mat och delikatesser är något som många uppskattar.

2013-10-30
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies