133041.kvartersmenyn.1

Välkänd meny växer

Det är få lunchgäster och restaurangägare som har undgått Kvartersmenyn. Sedan 1990-talet skickar företaget ut aktuella luncherbjudanden i gästernas eget kvarter. Och medan faxen ersatts av mail och mobilapp fortsätter företaget att växa utanför Sveriges gränser.


Allt började med att dela upp Stockholm i ett nät av mindre områden. Det blev grunden för Kvartersmenyn som skulle ge lunchsugna restauranggäster en överblick av matutbudet i just det kvarter där de befann sig. I stället för att springa runt mellan olika ställen kunde man få tillgång till dagsfärska menyer i ett samlat utskick. Den ständigt uppdaterade infon gör att Kvartersmenyn än i dag sticker ut.
– Grundkonceptet som funnits med sedan starten lever vidare men har modifierats, säger företagets grundare Leif Bäckström. I dag dominerar mailutskicken och vi var bland de första att lansera en app som enkelt presenterar det aktuella lunchutbudet där du befinner dig just för dagen.

Kvartersmenyns hemsida har 400 000 unika besökare och uppemot en miljon sidvisningar i månaden. I dag finns bolaget på 32 orter i Sverige och utskicken når cirka 40 000 företag i veckan. Siffrorna talar sitt tydliga språk om att det finns stora fördelarna med att som restaurang vara ansluten till Kvartersmenyns utbud.
– Man når en mängd potentiella gäster! Sedan är det en uppskattad service att kunden bara behöver skicka in menyn och så knappar vi in den i vårt system. Det är smidigt för kunden och vi korrekturläser texten innan den skickas ut, säger grundarens brorson Karl Bäckström.
– Vi kan även göra specialutskick åt kunden om den har något särskilt på gång. Och alla får sin egen sida på vår sajt. Möjligheterna är många, tillägger han.

Uppskattade är även Kvartersmenyns temasatsningar. Kring juletid har julborden sin egen sida på sajten och det är lätt för gästerna att få en översikt av utbudet. Konceptet med Kvartersmenyn har de facto blivit så uppskattat att man nu testar idén utanför Sverige. I dag finns de i Finland och tittar hela tiden på möjligheten att utvidga konceptet.
– Den stora utmaningen med att leta sig utanför våra gränser är att vi först och främst måste orientera oss i det landets lunchkultur. Alla har inte vanan av att gå ut och äta som i Sverige. Men än så länge, i länder som Finland, Frankrike och Tyskland, kan konceptet helt appliceras och anpassas så som det är.
Det som började som en snilleblixt i Stockholm för knappt 20 år sedan har helt klart en spännande framtid framför sig.

2013-06-04
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies