152064-Officeline

Världens första kontorsstol för kvinnor

Innovation, funktionalitet, ergonomi och träffsäker design står i fokus när Officeline skapar kontorsstolar. Företaget startade 1984 och har sedan dess etablerat sig väl på den svenska marknaden. I samarbete med den internationellt erkända designern Monica Förster har företaget dessutom tagit fram världens första kontorsstol gjord helt och hållet för kvinnor.

Officeline ligger i framkant gällande tillverkning av kontorsstolar. Ergonomi, funktion och innovativ design till bra pris är drivkraften bakom skapandet. På försäljningskontoret i Nynäshamn fokuserar teamet på produktionsutveckling och montering. I Höganäs återfinns företagets tillverkning, lager och exportkontor. Kunderna återfinns till 70 % på den svenska marknaden, där hälften av dem finns i Stockholm.
– Vi har skapat en stark position på den svenska marknaden, men syns även på mässor och utställningar i London och Berlin. Officeline arbetar med egen tillverkning och utveckling, inleder verkställande direktör och ingenjör Lennart Tranback.
  Det senaste designprojektet, med Monica Förster, har resulterat i en unik kontorsstol som sammanför innovativ teknik och slående design på ett revolutionerande sätt. Hennes unika skapande fokuserar på hållbarhet, vilket går hand i hand med Officelines linje. Den specialframtagna stolen ”Lei” betyder hon på italienska.


– Vi arbetar målmedvetet med design- och tekniksamarbeten för att kunna presentera nya avancerade och innovativa premiumprodukter på marknaden. Stolen ”Lei” är ett sådant exempel och började skapas för sju år sedan eftersom kvinnor och män sitter olika.
  Hållbarhet, kvalitet och anpassningsbarhet är tre av företagets viktiga ledstjärnor. Lennart Tranback förklarar att teamet alltid gör noggranna djupanalyser, och att utformningen grundar sig på ett digert ergonomiskt forskningsarbete.


– Vi är dessutom miljöcertifierade enligt EN-1335 och ISO 1400, säger han. 
Stolen ”Lei” är bara en av Officelines många produkter. I dag erbjuder företaget ett gediget utbud av ergonomiska kontorsstolar, som utmärker sig tack vare deras unika design, teknik, hållbarhet och kvalitet. En framgångsnyckel har varit att det svenska företaget marknadsför sitt unika koncept på ett uppseendeväckande sätt som få människor glömmer bort.
  – Vi kör omkring med två svartmålade bussar på stan och har bland annat medverkat i Stockholm Design Week, skrattar Lennart.


Bussen kör ofta mellan olika showrooms och evenemang.
  – Ombord kan du som besökare njuta av förfriskningar, musik och inspirerande pratstunder med våra kreativa medarbetare. Välkomna!
  Genom sitt unika, roliga och annorlunda koncept har Officeline lyckats ta ordet ”innovation” ett steg längre.

2015-03-06
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies