172014 AB

Rätt person på rätt plats – mer än bara ett talesätt

Sasha Alikhani, som driver Abnus Bemanning, vet hur det är att vara ny i Sverige. Han vill ge nyanlända, som verkligen vill göra ett bra arbete, en chans till att etablera sig på marknaden. Med en femstegsmodell ser han till att både arbetstagare och arbetsgivare är nöjda.

 

När han var yngre kallade Sasha Alikhanis vänner honom ”Arbetsförmedlingen”. Anledningen var att han hade ett brett kontaktnät och sammanförde många vänner med restaurangägare och andra företag som sökte personal. Han tyckte att det var kul att förmedla kontakter och kände en tillfredställelse i att hjälpa människor till arbete. Men själva idén till Abnus Bemaning kom långt senare.


– Det var ett tvätteri som behövde personal. Jag började arbeta där lite själv, och sedan tog jag dit andra vänner och lärde upp dem. Alla personer som jag förmedlade arbetade bra, så till slut började företaget hyra folk av mig, berättar Sasha.


Sedan han startade företaget 2013 har han kommit fram till en femstegsmodell, som ska gagna både arbetstagare och arbetsgivare. Abnus rekryterar och utbildar arbetstagarna som sedan får möjlighet att göra praktik på företaget, oftast flera på en gång. Företaget väljer sedan ut dem som de tycker passar bäst.


De som inte anlitas får sedan hjälp av Abnus till ett annat arbete i samma bransch.


– Arbetsgivare har ofta inte tid att hitta bra personal, på så sätt blir det lättare för dem att hitta en person som passar in och är rätt för arbetet, säger Sasha.


På senare tid har han kommit att inrikta sig allt mer på nyanlända. Dels för att det finns många kompetenser som går till spillo när företag inte vågar anställa en person som nyss har kommit till Sverige, samtidigt som han själv vet hur svårt kan vara.


– Jag har själv varit ny i Sverige och vet hur det är. Man har inga kontakter och kan inte språket. Då är det lätt att hamna utanför. Det gläder mig att flera av dem som jag har anställt verkligen har lyckats få arbete och etablerat sig.

Läs mer...

2017-03-13 09:45

184054 BBJ1

Att planera en begravningshögtid

Artikel ”Att vara i en process kring en begravning, då är allt annat avskalat. Där är sorgen, rakheten, enkelheten – det går inte att komma med floskler – utan det är att vara där”, säger Björn Jansson. Begravningstjänst...
184033 M2

”Det kostar inget extra att se lite koordinerad ut”

Artikel Morgans i Bro Köpcentrum startades och drivs av Morgan Johansson, en konfektionserfaren, klädgalen, passionerad kille som talar Swenglish och drivs av att ge sina kunder det allra bästa – till bästa möjliga...
__MG_9672

Från förort till finrum

Bröderna Güven driver stans bästa krogar

Marre1_webb

Mästerfrisören Marre

Har aldrig en dålig dag

_Anette2

Stockholms affärsänglar

Investerar i unga, innovativa företag

Arkiv