181058 ÄM1181058 ÄM2

Experter på Åkermans och Volvos grävmaskiner

Älmeboda Maskinservice har över 30 års erfarenhet av reservdelar till Åkermans grävmaskiner. Sedan millennieskiftet har de även specialiserat sig på Volvos grävmaskiner. Man finner både nya och begagnade reservdelar i deras stora lager. Företagets stora fokus på service och snabba leveranser har gett dem lojala kunder.

Bo Fyhr hade i många år arbetat med Åkermans grävmaskiner när han 1984 startade Älmeboda Maskinservice. Till en början sysslade företaget mycket med reparationer. Efter hand insåg man dock att efterfrågan på reservdelar var så pass stor att man valde att fokusera på försäljningen av dessa. Sedan millennieskiftet har man även specialiserat sig på Volvos grävmaskiner. Idag är Magnus Fyhr VD, Bos brorson. Han började sommarjobba på företaget redan som tonåring och har arbetat heltid sedan han blev färdig med sin värnplikt för 25 år sedan. Merparten av de tio anställda har också arbetat här sedan de var i tonåren. 


181058 ÄM3


Då företaget nischat in sig på Åkermans och Volvos grävmaskiner och har arbetat med dessa så pass länge, är deras kunskap om maskinerna djup och bred.


– Vi har inte brett ut oss och tagit en massa andra märken, utan vi har hållit oss till det vi är bra på, där vi har kunskap, kontakter och leverantörer, säger Magnus.


Älmeboda Maskinservice har ett stort kontaktnät av leverantörer och samarbetspartners, vilket lett till att de har det största lagret i Norden när det kommer till reservdelar. De flesta nya grävmaskiner har serviceavtal de första tre åren, de flesta av företagets kunder har lite äldre maskiner. Älmeboda Maskinservice har både nya och begagnade originaldelar och eftermarknadsprodukter. De köper in många gamla maskiner som de demonterar och använder för reservdelar. En verksamhet de är experter inom. Då de är noga med kvalitén testar de alla reservdelar, som de ibland renoverar. Utgångspunkten är dock alltid att reservdelarna, både de nya och de begagnade, ska vara likvärdiga med, eller bättre än, originaldelarna. Då de också är måna om kundnöjdhet kostar en reklamation inte kunden mer än frakten, om nu delen skulle visa sig vara bristfällig.


– Vi försöker göra så mycket vi kan för våra kunder för att hålla nere kostnaderna, säger Magnus.


Älmeboda Maskinservice är mycket måna om sin kundservice och arbetar ofta nära sina kunder. De har visserligen en webbshop, men när behovet av hjälp uppstår kan man ta kontakt med dem via telefon eller mejl. De hjälper sina kunder med felsökning och rådgivning, utan någon extra kostnad. Resultatet av detta är lojala kunder. Tack vare sin långa erfarenhet kan de ofta ge råd om vilken eller vilka delar kunden behöver. Skulle det visa sig att de har fel, kostar returen inte mer än frakten. Eftersom företaget har ett så stort lager kan de tillgodose alla sina kunders behov och ofta skicka iväg ordern redan samma dag.


– Vi vill ju kunna leverera hela orden till kunden. Det kan innebära att vi levererar fyra nya delar och tre begagnade, så att kunden ska få ihop en lösning. Och hela vår verksamhet går ut på att vi ska kunna leverera samma dag som kunden ringer, säger Magnus.


Åkermans grävmaskiner slutade tillverkas i slutet av 90-talet. Många av dessa maskiner är dock fortfarande i bruk, vilket beror på att många av dem används sporadiskt. Det är dock betydligt högre omsättning på Volvos grävmaskiner, som ofta används av större entreprenadfirmor i stadsmiljö där miljökraven blir allt högre. Som tur är kan man då sälja sin maskin till Älmeboda Maskinservice, som ser till att delarna kommer till användning.


– Om du ska bli riktigt duktig på det du gör, måste du ha kunskap om vad som går att använda, så att du kan leverera rätt del till kunden. Rätt del, till rätt pris och i rätt tid. Det är ett motto vi har, säger Magnus.


Sedan Älmeboda Maskinservice grundades av Magnus farbror 1984 har företaget haft 10 000 kunder. De flesta av kunderna finns i Sverige, men man har även många kunder i resten av Europa och har även levererat till andra länder, som Nya Zealand och Bolivia. De närmaste åren planerar Älmeboda Maskinservice att fortsätta utöka sitt lager, bland annat genom att köpa maskiner som varit föremål i försäkringsärenden. Till sommaren kommer nya ungdomar för att sommarjobba och lära sig demontera grävmaskiner, precis som Magnus gjorde en gång i tiden.  

Läs mer...

2018-02-12 09:00

183077 AC1(1)

Affärscoachen – Vi lyfter ditt resultat

Artikel ”Vi är etablerade och utmanar er – det ger resultat på halva tiden". Vi samtalar med Henrik Linder, VD på Affärscoachen och han svarar på frågan: ”Varför ska vi anlita er?”
182119 HK1

För alla olika hissar

Artikel I nästan alla byggnader idag finns en hiss som troget tar gästerna upp eller ner. Några av dem är gamla med skramlande gallergrindar, andra är högteknologiskt toppmoderna. Gemensamt för alla är att de...

    Faktaruta

    Welcome Webb3

    Welcome App

    Digitaliserad integration

    DriveNow_puff

    Dela bil?

    Carsharing är ett växande alternativ till egen bil.

    _Anette2

    Stockholms affärsänglar

    Investerar i unga, innovativa företag

    Arkiv