184075 G1
184075 G4
184075 G3
184075 G1
184075 G4
184075 G3

Rengör dig med din smartphone efter toalettbesöket. Framtiden är här!

Vi som växte upp under 70-talet minns bidén. En vägghängd porslinsanordning med en vertikal vattenstråle, avsedd för underlivshygien. En uppfinning som härrör så långt tillbaka som till 1700-talet men efter 70-talets mini-hype tappade stort i popularitet. Nu är den tillbaka. I ny ”förpackning”. En högteknologisk duschtoalett, AquaClean, är på väg in i svenskens badrum – med besked! Avsändare är Geberit AB, marknadsledande i Europa inom sanitetsprodukter.

Geberit grundades i Schweiz 1874 av Caspar Gebert. 1964 lanserade Geberit världens första vägghängda toalettstol med dold cistern. Företaget är en stark innovatör inom badrum och sanitetsprodukter och synonymt med schweizisk premium-design. Svenska konsumenter är väl förtrogna med både Ifö och IDO, som ingår i Geberits sortiment. 


Geberit är ett stort och välskött företag med en mycket stark position på den Europeiska marknaden. Tillverkningskapaciteten är omfattande med över 30 produktionsanläggningar och en närvaro i cirka 50 olika länder. Ronnie Persson, vd på Geberit AB har varit med i över 30 år.


– Det är spännande att ha varit med under resans gång, säger Ronnie. Vi har idag ett sortiment som i stort sett täcker hela badrummet, utom kakel och klinkers. Flaggskeppet är en vägginbyggnad cistern, gjuten i ett stycke, som har monterats miljontals gånger världen runt, i över 50 år. Inte en enda av dessa har rapporterats läcka.  


184075 G5


Företaget jobbar med produkter och lösningar som främjar hållbarhet för miljö och samhälle. De tar fram vattensnåla produkter och arbetar för bättre logistikslösningar och energieffektivare produktionsprocesser.


– Det gäller för oss att ligga steget före konkurrenterna, säger Ronnie. Inom företaget finns 500 personer som bara arbetar med produktutveckling. I år har vi redan 32 patent. Vi verkar i en bransch där våra produkter snabbt blir kopierade. 


Det är dags för badrummet nu

Efter en tid med köksrenoveringar och sammanslagningar av vardagsrum och kök, med exklusiva köksoaser för att skapa öppna planlösningar samt bygga in möjligheten till ökat socialt umgänge är det nu badrummets tur. Trenden går åt att vi förenar sovrum med badrum.  Spa-känslan tar sig in i det privata hemmet. Badrummen blir elegantare och mer personliga. Ljusa fönster, höga gröna växter. Fåtöljer. Vägghängda toaletter – med spa-funktion. 


En schweizisk stjärndesigner vid namn Christoph Behling har skapat båtar som går på solceller, lyxiga schweiziska armbandsur och – den högteknologiska duschtoaletten. Han gjorde den med utgångspunkten att toalettpappret är här för att dö ut. Tillsammans med sitt team på industridesignbyrån i London, som bär hans namn, skapades denna fulländade toalett. Design och funktion gick hand i hand i uppdraget. Geberit AquaClean är ett faktum. 


Geberit AquaClean rengör dig med vatten istället för toalettpapper efter att du gjort dina behov. Något som är väldigt vanligt inom den japanska toalettkulturen. 


184075 G2


Den som behöver gå upp för ett toabesök mitt i natten behöver inte tända någon lampa. Belysning lyser upp badrumsgolvet, locket öppnas och sitsen är uppvärmd enligt önskemål. Du gör det du ska. Toalettstolen gör resten, tvättar dig ren, lufttorkar dig, spolar ljudlöst och ser till att ingen doft dröjer sig kvar i badrummet. Allt detta kan du sköta med fjärrkontroll eller din smartphone. Du smyger tillbaka till sängen. Utan att ha väckt någon. 


Företagsnamnet Geberit står för lång och beprövad know-how och innovation inom sanitetsteknik. Ditt badrum ska vara vackert, bekvämt, säkert och hållbart. Samt ge dig den där avstressade och lugnande tillvaron som du önskar i ett hem. 


– Vi vill förbättra människors tid i badrummet, säger Ronnie. Vi vill fortsätta stärka vårt varumärke och vara det naturliga valet för den som söker ett badrum med lika högteknologisk funktion som high end-design.  


Landslagspartner

Ronnie avslutar med att berätta hur Geberit idag är samarbetspartner med Svenska Handbollslandslaget. Ett partnerskap som löper tre år framåt och som grundar sig i delade värderingar, laganda, engagemang, ödmjukhet och med en position på marknaden som kan benämnas världsklass. 

2018-09-03
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies