175091 MS2

Magelugnsskolan – ett förstahandsval

På Magelugnsskolan i Farsta pågår ett intensivt utvecklingsarbete. Ett arbete som på bara några år gett enastående resultat i form av förbättrad kunskapsutveckling hos eleverna, ökad samverkan mellan hem och skola samt trivsel och trygghet hos både elever, personal och vårdnadshavare.

På Magelugnsskolan går 260 elever i årskurserna förskoleklass till årskurs 6. Elevantalet ökar med cirka en klass om året och har sedan år 2010 drygt fördubblats.


– Numera är Magelugnsskolan förstahandsvalet för familjer boende i närområdet, säger rektor Helene Litzen stolt.


Naturligtvis bli man som besökare väldigt nyfiken på vad detta beror på. 

– Det finns en mängd förklaringar som alla bottnar i det omfattande utvecklingsarbete som pågått här på skolan under de senaste tre åren, förklarar Helene. 


Grundläggande i förändringsarbetet är samsyn hos personalen och ett gemensamt arbete mot samma mål. På Magelugnsskolan är alla elever allas elever.  Regelbunden resultatuppföljning är avgörande för att eleverna ska må bra och nå kunskapsmålen.


175091 MS1


– När jag började här för tre år sedan gjordes avstämning endast en gång per läsår, men för att kunna sätta in insatser i tid måste vi följa upp eleverna mycket oftare än så, säger Hélene. 


Numera träffas man var sjätte vecka för att gemensamt gå igenom hur eleverna mår och utvecklas. Något som resulterat i kontinuerligt höjda resultat hos eleverna.


För att nå samsyn deltar all personal i en mängd utbildningar.


– Nu senast har vi gått kurser i bland annat programmering och källkritik, berättar Anna Ingelund som är förstelärare i informations- och kommunikationsteknik.


På skolan pågår ett ständigt förebyggande elevhälsoarbete. Med hjälp av närvaro och aktiviteter skapar man trygghet och trivsel. 


– Vi vill att alla alltid ska ha något de längtar efter att göra, säger Yvonne Nilsson som är samordnare i fritidshem och förskoleklass.  


I utvecklingsarbetet ingår även elevernas vårdnadshavare och man letar ständigt efter nya kommunikationsvägar. Att vårdnadshavare känner förtroende för skolan är avgörande, konstaterar Helene och fortsätter, för att nå framgång måste hem och skola arbeta tillsammans. 


På Magelugnsskolan sitter man inte nöjd utan strävar ständigt efter att nå ännu längre. Utveckling är nyckeln till framgång.


– Jag vill till sist även lyfta engagemanget, drivet och den starka viljan att utvecklas som kännetecknande Magelugnsskolan, säger matematik och NO-läraren Anders Klöverbäck. 

2017-10-19
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies