172082 SRM1
172082 SRM3
172082 SRM1
172082 SRM3

De bygger framtidens broar

Hos Stål & Rörmontage i Sölvesborg finns det runt fikabordet på kontoret sammanlagt 160 års erfarenhet av både brobyggen, avancerade stålkonstruktioner och cistern tryckkärl. Nu står de inför ett av deras mest prestigefulla projekt någonsin - att bygga fyra nya broar i miljövänligt stål vid Slussen i Stockholm.

Ronny Södergren på Stål & Rörmontage är långt ifrån någon gröngöling när det handlar om avancerade stålkonstruktioner och brobyggen. Det är nu trettio år sedan han startade företaget med sin pappa och 40 år sedan han började i branschen. Tillsammans med kollegorna har han sedan hunnit avverka en rad komplicerade och uppseendeväckande projekt.


Kunderna finns bland annat inom svensk massa, och gruv- och byggindustri. Företagets unika expertis har kommit att bli uppbyggandet av broar i rostfritt och höghållfast stål. Ett av deras största projekt någonsin blir nu det prestigefyllda uppdraget att i sommar byta ut den första av de fyra broarna vid Slussen i Stockholm.


– Det är fem utslitna broar som byggdes 1958 i kolstål som ska bytas ut mot rostfria broar i höghållfast Duplexstål. Varje bro är 192 meter lång och det är tolv sektioner gånger fyra, alltså 48 sektioner som ska tillverkas, förklarar Ronny.


172082 SRM2


Men då ingreppet kommer att medföra enl del hinder i trafiken vid Slussen måste arbetet på plats gå snabbt och smidigt. Broarna provmonteras därför först vid verkstaden i Sölvesborg innan de fraktas upp till Stockholm i delar. Montaget av de nya broarna kommer att ske i fyra etapper, två i år och två nästa år. Ronny och hans kollegor har även fått i uppdrag att montera ner de befintliga broarna.


– Vi lossar de nya broarna som vi har fraktat upp och lyfter ner dem i en pråm. På en annan pråm står en stor kran och med hjälp av den demonterar vi loss de gamla delarna av broarna och monterar dit de nya. Detta ska ske under ca sex veckor/bro, berättar han.


Nu hoppas Ronny och hans kollegor att det ska vara slut med blästring och målning av broar och att fler ska tänka på miljön när gamla broar byts ut.


– Det finns åtta rostfria broar i Sverige och vi har byggt sex av dem. När det gäller broar önskar jag att marknaden ska tänka mer rostfritt. Duplexstålet har låga underhållskostnader, är bra för miljön och håller i 120 år eller mer. En av våra visioner är att vi ska hjälpa Skandinavien med att gå över till ett rostfritt miljötänk, och på det sättet komma ifrån stora kostnader avseende ommålning av kolstålsbroar som måste göras vart 25 – 30:e år. Varje gång detta görs blir det en kostnad som motsvarar investeringskostnaden från när bron byggdes, avslutar han.

2017-04-18
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies