171077 MB

Snabba miljömärkta transporter

Så långt det är möjligt levererar Stockholms Miljöbud på cykel, annars blir det miljöbilsflottan som endast drivs av biogas. Förutom att det är bra för miljön, har det också visat sig vara en strålande affärsidé.

När Patrick Hagman fick erbjudandet om att ta över företaget som i dag är Stockholms Miljöbud, insåg han ganska snart att man var tvungna att utmärka sig på något sätt för att få nya kunder på grund av den hårda konkurrensen. Av en slump hörde Patrick på radion den dåvarande statsministern, Göran Persson, säga att hälften av alla statliga bilinköp skulle vara miljöbilar år 2005.


– Då tänkte jag att ”om vi byter till endast miljöbilar borde den offentliga sektorn välja oss”, säger han.


I samma veva bestämde han sig, tillsammans med sin delägare, för att löpa hela linan ut. De miljöcertifierade sig, skaffade ekologiska uniformer och investerade i vindkraft. Till och med kaffet skulle vara ekologiskt.


– Det låter enkelt men det var väldigt svårt. Då var det fortfarande dyrt att köpa ekologiskt, och det fanns nästan ingenstans att tanka bilarna med biogas, berättar han.


171077 MB Itext


Men skam den som ger sig. Så här i efterhand är det ingen som ångrar den miljövänliga satsningen, särskilt då det snabbt ledde till fler kunder och nya uppdrag. Men att delta i upphandlingar och få den offentliga sektorn som kund, visade sig i efterhand vara allt för byråkratiskt, och miljöaspekten värderades väldigt lågt. I stället är det i dag främst företag som efterfrågar Miljöbuds snabba miljömärkta transporter.


– Vi får utan tvekan allra flest nya kunder genom att man googlat på ”bud” och ”miljö”. Det betyder att folk söker medvetet efter det, vilket känns väldigt kul, säger Patrick.


De allra flesta miljöbilar körs på en naturgasblandning. Men inte hos Miljöbud. Genom ett avtal med Eon kan de köra sina bilar helt och hållet på biogas.


– Men den kanske största fjädern i hatten var när vi fick Naturskyddsföreningens licens Bra Miljöval 2010, och det är vi fortfarande ensamma om som budbilsföretag i Stockholm, berättar Patrick.

2017-02-24
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies