184016 AV1
184016 AV4
184016 AV5
184016 AV1
184016 AV4
184016 AV5

Aiverts Värme – håller trycket uppe

Trådarna om felsökning och egenservice av expansionskärl är frekventa på öppna forum på internet. Många som inte kan själva vill lösa sina problem med hjälp av andra som måhända inte heller riktigt kan själva. Som en avsändare skriver ”Hej, har nu läst igenom lite trådar om expansionskärl, men blir inte riktigt klok”. Har du då turen att bo i Stockholms län kontaktar du Aiverts Värme AB i Haninge.

– Vi säljer en användarvänlig produkt som är lätt att hantera och enkel att förstå till ett konkurrenskraftigt pris, säger Madeleine Svanäng, delägare i Aiverts Värme AB. Vi jobbar också med driftsupport och service. 


Expansionskärlen är tillverkade i en lätthanterlig plast, utrustade med en elektronisk regulator som via tryckgivare, pump och magnetventil ser till att samtliga anslutna system håller önskat drifttryck. 


– Vi utför givetvis service av våra egna expansionskärl men kan också felsöka andra fabrikat på marknaden. Vi tar ofta emot serviceförfrågningar från kunder som inte har tillgång till service av det märke som de har installerat och då hjälper vi till där också, säger Madeleine.  


Aiverts Värme AB är ett helägt dotterbolag till Driftec AB som tillverkar rostfria, öppna expansionskärl. Moderbolaget arbetar även med att minska driftproblem, samt minska driftkostnader genom att förbättra värme- och kylsystemens energikonsumtion. Företaget är familjeägt och övertogs 2003 av Anders Svanäng, pappa till Madeleine och Mikaela Svanäng, även hon delägare. 


184016 AV2


Båda döttrarna började tidigt arbeta i företaget. 


– Jag började jobba som timanställd hos pappa under gymnasietiden och har lärt mig successivt från grunden om verksamheten, säger Madeleine. 


Mikaela fortsätter berätta att även hon började arbeta extra under sina gymnasieår:


– Jag är väldigt intresserad av det tekniska. Min tanke var att jag skulle arbeta hos pappa i ett år och nu är det åtta år – med en paus på ett test-år på Kungliga Tekniska Högskolan. 


Det är ofrånkomligt att fråga hur det fungerar att arbeta ihop på ett vardagligt och arbetsrelaterat plan, pappa och två döttrar.


– Jag tror att jag är hyfsat bra på att samarbeta med kvinnor på affärsmässig basis. Jag har varit fotbollstränare för tjejer - då jag bara har döttrar, säger Anders. På den tiden lärde jag tjejerna att jag kan vara pappa hemma, men jag kan inte vara pappa på plan, där är jag coach, så det är inövat sedan tjejerna var små. 


Mikaela och Madeleine skrattar tillsammans åt minnen från den tiden och Madeleine säger att det var bra att ha pappa som tränare då båda två har ”lika tänk”. Även idag har alla tre rak och tydlig kommunikation och beslutsprocesserna är snabba. 


– Men jag kunde nog känna att han behövde öva lite på den där balansen av pappa/coach i början, ler Madeleine. Det blev nästan lite omvänt, att jag minsann inte skulle få någon fördel för att jag var tränarens dotter. En gång upplevde jag att han gick på mig lite väl hårt under en match och jag skriker tillbaka: ”Om du inte har något positivt att säga kan du faktiskt hålla tyst”. De föräldrar som tittade på matchen tyckte detta var väldigt roligt då de inte kände till far-dotterrelationen. Förutom den lilla incidenten så gick det ju väldigt bra och det samarbetet har fortsatt.


184016 AV3


Många leverantörer försöker hitta nya produkter och lösningar vad gäller tryckhållning i värme- och kylsystemen. 


– Det går ”mode” i branschen och under de senaste fem åren har det kommit in tekniker i form av avgasning kombinerat med expansionssystem, berättar Anders. De kan vara svåra att förstå och tillverkarna som säljer dessa har inte riktigt samma support till sina installatörer, vilken hjälp man får kan variera beroende på vem som svarar i telefon och där försöker vi vara bättre. Det kan exempelvis vara svårt att veta vilken storlek som är lämplig att installera, då hjälper vi gladeligen till med dimensionering.


Aiverts Värme AB vill stå för god service och sträcka sig lite längre för att leverera detta till sina kunder. 


– Vi ger kostnadsfri telefonsupport och hjälper gärna till den vägen. När vi kan lösa små problem över telefon blir kunderna väldigt glada då de spar pengar. Vid behov åker vi förstås ut på servicebesök. Vi vill vara tillgängliga så mycket vi kan – men vi är ett litet företag och ibland måste vi ta helgledigt också, ler Madeleine. Vi har ganska bra övergripande koll på värmecentraler, inte bara funktionen av ett expansionskärl. Jag upplever att det har hjälpt många styrelsemedlemmar som är allt ifrån ekonomer till försäljare som kliar sig i huvudet och inte vet vart de ska börja - vem de ska ringa. Om vi inte kan lösa problemet kan vi åtminstone peka dem i rätt riktning. 


Om framtiden siar Mikaela: 


– Vi kommer alltid ha en stor tillströmning av uppdrag gällande injustering av vätskeburna system, liksom ombyggnad av dåliga system. Vi upplever inte att den marknaden minskar trots nyare system, snarare tvärtom. Detta gör att vi sällan behöver känna varken produktions- eller omsättningspress på Aiverts Värme, vilket i slutändan gynnar våra kunder då vi har lättare att ”rida ut” eventuella konjunktursvängningar utan att höja priset eller försämra kvalitén. 

2018-07-06
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies