133142-the.tea.center.1

Älskade teblandningar

Ända sedan 1979 har The Tea Centre of Stockholm blandat sina egna teer i ett kulturhus på Södermalm i Stockholm. Exempelvis är det ägarna, familjen Mauris, som står bakom den uppskattade Söderblandningen – en originalprodukt som kopierats många gånger om.


I en av kulturkåkarna på Södermalm huserar Vernon Mauris som tillsammans med sin son Gihan driver välkända The Tea Centre of Stockholm och teimportföretaget EWC Scandinavia AB. Det är en kulturell dryck som blandas här och i kundregistret återfinns så väl Kungliga Slottet som Grand Hôtel.
– Våra blandningar består uteslutande av te, inga andra konstigheter! Det här är ett alternativ för den intresserade tedrickaren som tilltalas av det exklusiva och äkta. Samtidigt har alla råd att dricka ett bra te och testa sig fram bland teer från olika länder, säger Gihan Mauris.
Alla som kliver in i den lilla butiken, där teerna står uppradade i traditionella plåtburkar ända upp till taket, slås av de fantastiska dofterna. Det är svårt att inte förstå dryckens storhet när man vistas här.
– Här har vi en hel del privata kunder, men vårt arbete består också av att experimentera fram nya smaker och blanda teer åt företag. Sverige är ett fantastiskt teland, här finns en intresserad marknad som organiskt växer sig allt starkare, säger Vernon Mauris.
Det vita teet som är rikt på vitaminer och antioxidanter har vuxit i intresse de senaste åren. Ett bra te som har sin naturliga sötma bevarad. Då behöver man inte tillsätta varken socker eller honung.
– Hos oss finns möjligheten att skräddarsy en särskild blandning åt kunden. På samma sätt som Söderblandningen satt sig på kartan och tolkats om av en rad andra importörer kan exempelvis en egen herrgård eller en region få sitt eget te.

Läs mer...

2013-06-10 15:00

193086 GV5

Glödande gott

Artikel Ett stort friluftshjärta och lika mycket kockkunskap. Glöd Vildmarkskök lagar mat till såväl Ur och Skur-barn som äventyrliga vuxna.
194035 SAM1

Strategier för att framtiden redan är här

Artikel SAM vet hur man vässar organisationer och företag till att bli än mer konkurrenskraftiga och framgångsrika samt stå starka i framtiden.
6

Löwengrip

Från bloggare till influencer och superentreprenör. En 14 år lång resa som fostrat en kvinnlig entreprenör med en enormt stark förankran i samtid och samverkan. Nu med det nya varumärket Löwengrip.

__ProgrammeraMera2016KarinNygards2

Digitalisera skolan

Karin Nygårds sprider digital kunskap i skolans värld

_Skincity-pressbild

Eldsjälen bakom skönhetsimperiet

Professionell hudvård online

Arkiv