bild1

Gamification och vikten av digitalisering för företag

Gamification blev ett allmänt begrepp 2013, men viftades bort av vissa som något för att locka de yngre generationerna till handel och användning. Men det är mycket mer än så och de företag som hoppade på idéen från början kan nu ha en fördel över konkurrenterna.

bild1


Skapar ett intresse 

Den spelinspirerade mekanismen är mer än ett sätt att locka kunder som tycker om att spela spel. Det är ett belöningssystem som har tagits i användning inom handel, it och utbildning. Det är ett sätt att skapa ett intresse och göra det roligare att använda en viss tjänst eller att handla hos ett visst företag. Det finns flera exempel på hur gamification används. Det kan användas av butiker som ger poäng eller medaljer för varje köp, som sedan kan resultera i någon form av bonus eller gåva. Det finns träningsappar som både belönar med poäng, men som också gör träningen till ett spel. Hit-appen Zombie, Run! uppmanar den som tränar att springa fortare eller långsammare beroende på om hen jagas av zombies eller inte. Om man stannar när man inte ska ”förlorar” man spelet. 


Intresset för spel är så påtagligt att det även finns spel som använder sig av gamification. Det är alltså ett spel i spelet. Minispel är ett förekommande koncept i flera stora speltitlar, såsom Minecraft och Legend of Zelda. Spelaren får via dem fördelar eller lösningar som kan hjälpa dem i huvudspelet. Duelz har skapat en hel värld vid sidan av sitt casinospelutbud där spelaren spelar mot andra användare i en magisk värld mellan de vanliga bordsspel och spelautomaterna. Via mobilen kan de samla poäng och omvandla dem till bonusar, vilket ger två typer av spelupplevelser i ett. 


Digitaliseringen är avgörande 

I dagsläget är det fortfarande den traditionella handeln som dominerar, i alla fall i Sverige. Däremot räknar man med att e-handeln inom tio år kommer att utgöra en tredjedel av svensk handel, och då måste företagen vara redo. ICA är Sveriges bäst digitaliserade företag tack vare innovationer för att förenkla handeln, både online och offline. Hack i häl ligger IKEA, som har tagit fram en AR-app för att hjälpa kunderna att avgöra om möblerna de vill köpa faktiskt passar i deras hem eller inte. Liknande teknik används av byggföretag som säljer färg och tapeter. Genom appar eller att man laddar upp bilder på rummet man vill måla hos företaget kan man kontrollera om färgen hade passat i rummet eller inte. 


Däremot handlar digitaliseringen inte bara om de praktiska tjänsterna och om gamification. Det handlar även om att synas och att använda sökoptimering på nya och kreativa sätt. Sociala medier räknas snart bli en av de främsta platserna för företag att marknadsföra sina produkter. Det här gäller både genom egna konton, som kan bli en plattform för kunderna och företaget att lättare komma i kontakt med varandra, men också via influencers som kan berätta vad de tycker om företaget och dess produkter. 


bild2


Vare sig ett företag finns helt på nätet eller har en butik eller fysisk verksamhet är digitalisering avgörande för framtiden. Det finns flera sätt att nå ut till kunderna men för att sticka ut måste ett innovativt och kreativt tänkande användas, och gärna i samband med uppskattad teknik. 


2019-03-19
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies