166095 HS
166095 HS0
166095 HS1
166095 HS
166095 HS0
166095 HS1

Högt elevinflytande och tydligt ledarskap framgångsrecept på Holstagårdsskolan

På Holstagårdsskolan i Helsingborg är man stolt över sin skola. Med ett tydligt och nära ledarskap, en transparent organisation med högt elevinflytande samt en vilja att utvecklas skapar man tillsammans en studiemiljö präglad av trygghet, öppenhet och goda resultat.

Redan när Holstagårdsskolan byggdes för 20 år sedan fanns en tanke om ett nära ledarskap som en grundbult i verksamheten som genomsyrar skoldagarna än i dag. 


– Det finns en stolthet av att gå här, som man märker extra mycket när man kommer hit som ny, säger Johan Pålsson, biträdande rektor på Holstagårdsskolan sedan i våras. 


Han och Marie Andersson, rektor på skolan, berättar att elever ofta kommer in till deras rum för att prata, något som de värdesätter högt. 


– Jag vill att skolledningen ska vara en del av arbetet tillsammans med elever, lärare och föräldrar. Därför är det inte heller konstigt att jag eller Johan är med på lektionerna, säger Marie. 


Ju mer Johan och Marie berättar om Holstagårdsskolan desto klarare blir bilden av en framgångsrik F–9-skola fylld med en stark lagkänsla och ett kollektivt driv. Detta engagemang och arbetssätt har dessutom lett till fina resultat. Siffror visar att gymnasiebehörigheten bland skolans elever i årskurs nio under de senaste tio åren har varit imponerande hög – några år till och med hundraprocentig. 


– Alla vet vad vi arbetar med och varför vi gör det. Även att vi prioriterar och ger mycket tid till det kollegiala lärandet mellan lärarna. Dessutom vill alla utvecklas och har det djupa engagemang som krävs för att kunna se och hjälpa varje enskild elev, säger Marie. 


I de ljusa och fräscha lokalerna går i dag cirka 424 elever, där varje årskurs består av endast en klass. Flera av lärarna som arbetar här i dag har varit med ända sedan starten. Personalomsättningen är låg, andelen behöriga lärare hög och oavsett var i de tre skolbyggnaderna man befinner sig finns en vuxen närvarande. 


– Det som utmärker Holstagårdsskolan är den familjära stämningen som råder – här blir alla elever sedda. Ett väl fungerande elevhälsoteam är ytterligare en del i vår framgång. Till exempel är vi snabba på att sätta in specialpedagogisk insats vid behov, menar Johan. 


Något som också kännetecknar skolan är det nära samarbetet mellan lärarna i de små arbetslagen. 


– Lika viktigt som det är för eleverna att äga sin lärprocess, lika viktigt är det för lärarna att få äga skolutvecklingen. 

Det är då man hittar motivationen och engagemanget. Det ser vi som en av många framgångsfaktorer – att alla är med, summerar Marie.  

2016-12-29
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies