194024 T1
194024 T2
194024 T3
194024 T4
194024 T5
194024 T1
194024 T2
194024 T3
194024 T4
194024 T5

Marknadsplats för giggare inom tech

Tingent kopplar frilansande och passionerade konsulter inom techsektorn till drömpositioner. På kundkontot finns bland andra Spotify, Klarna, Tink, Tobii och Mojang.

Tio år i branschen under olika former, även internationellt, gav vd, grundare och delägare Mattias Blohm det självförtroende och underlag som behövdes för att starta upp Tingent tillsammans med sin tidigare arbetsgivare Daniel Laurén och Andreas Samuelsson. Bolaget som startade 2015 har haft en stark tillväxt från startårets omsättning på 12 miljoner till förra årets 177 miljoner. Lika snabbt växer personalstyrkan. 


       – Bakgrunden till att vi startade Tingent är att vi såg två samhällstrender, säger Mattias Blohm. Den ena var att många svenska techföretag vann mark och med hög hastighet växte till stora globala bolag. Samtidigt såg vi att de riktigt drivna konsulterna inom tech valde att driva eget. Det saknades en ledande position som agent inom tech så vi valde att ta den positionen. 


Affärsidén går ut på att bygga nätverk och att skapa relationer. Till investerare, medarbetare, uppdragsgivare och konsulter. Organisatoriskt har företaget valt att dela upp sig i två team, berättar Linn Nyberg, head of sales, med tio års erfarenhet inom sälj från bland annat Telenor och Academic Work. 


        – Vi tror på att vi kan hjälpa konsulter och uppdragsgivare på bästa sätt om vi har två olika team som är dedicerade sitt respektive uppdrag och så möts teamen internt. Vi är oberoende åt båda håll i betydelsen att vi varken säljer in uppdrag eller konsulter utan våra samarbetsparters ska välja det som känns rätt för dem. Vi är drivande för båda parter. Det skapar en tydlighet och trygghet i att det finns en kontakt som arbetar för ditt bästa. 


För en frilansande konsult är kundlistan rena rama godisbutiken med samarbetspartners som Spotify, Klarna, Tink, Tobii, Dice och Mojang för att nämna några. 


        – Det är fantastiska bolag att arbeta med. Vi är dock precis lika intresserade av start-ups och uppstickare på techmarknaden som vi kan hjälpa att växa genom att presentera rätt talang till respektive position. Vi arbetar inte bara med den tekniska kravspecifikationen utan stämmer också av att man passar in i företagets kultur. Vilket även gör oss till viktiga brand ambassadors för våra kunder. 


Tingent verkar utifrån att passion driver framgång. Yrkeskunskaper som backas av passion för uppgifterna är grunden för dynamik och utveckling. 


       – Våra konsulter väljer att vara konsulter. De tar ett uppdrag och känner att de göra nytta varje dag och stannar bara kvar så länge de göra nytta, säger Linn Nyberg.


Gig-ekonomin är här för att stanna. Visionen för Tingent är att omdefiniera arbets- och konsultmarknaden. Att skapa möjligheter till jobb med friheten att välja utifrån inspiration och utmaning. Fokus har fram till idag legat på kund och bolaget har aktivt valt att ligga lågt utåt. Nu skjutsar de på marknadsföringen och fortsätter sin tillväxt med nya kända investerare som bland annat artisten Petter, ökad pr- och marknadsaktivitet, flera anställda, fler uppdragsgivare och fler heta konsulter.

2019-09-17
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies