161045 SK

Med unik kunskap om solenergi

Solenergi är både miljövänligt och numera ekonomiskt, något som Robert Toutoundji, grundaren för Solarkraft, redan i dag märker av. Visionen från början var att starta en verksamhet som bidrar till en hållbar utveckling och samtidigt jobba med något intressant och betydelsefullt. I dag är Solarkraft en av de ledande leverantörerna av kompletta solcellsanläggningar.

Kunskapen om solenergi har funnits ända sedan 70-talet och har nu blivit hushållsekonomiskt lönsamt. Medvetenheten om växthuseffekten är en starkt bidragande faktor för solceller och även andra alternativa energikällor. Faktum är att undersökningar visar att solenergi ligger som förstahandsval som energikälla hos svenskarna.

Solenergi kan utvinnas på flera olika sätt och finns i olika lösningar. De vanligaste teknikerna är en- eller flerkristallceller och tunnfilmsceller. Cellerna omvandlar solens strålar till el som sedan omvandlas från likström till växelström med hjälp av en växelriktare när det kommer in i elnätet. Hushåll som tar del av denna el kan då sänka sina elkostnader ordentligt.

– Med solceller kan privata hushåll själva producera miljövänlig el. Har man exempelvis 75 kvadratmeter takyta i söderläge genererar det ungefär 10 000 kilowatt per år, vilket är tillräckligt för att i vissa fall täcka energibehovet, säger Robert Toutoundji, som driver Solarkraft tillsammans med sin bror Jack Toutoundji.

Dessutom kan man sälja eventuell överskottsel till sin eldistributör och på så vis påskynda återbetalningen av sin investering. Liksom bergvärme är solenergi ett säkert kort menar de två bröderna.

Solarkraft samarbetar med tyska generalagenter som importerar produkter från Japan och Kina som är världsledande när det kommer till solenergi. Distributörerna är väletablerade, med runt 40 års erfarenhet, och kan därför erbjuda upp till 25-års effektgaranti.

– Vi har handplockat de bästa produkterna och kombinerar dem med bra priser, med hög service och kompetens. Vi har också lång erfarenhet av kontakt med vår kundkrets – villaägarna. Det gör oss starka i konkurrensen, säger Robert Toutoundji och tillägger att även bostadsrättsföreningar börjar ansluta sig till kundkretsen.

2016-02-12
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies