161041 AGL

Personlig transport över hela världen

Trots att AlphaGlobe Logistics är ett mindre företag, sett till antalet anställda, erbjuder de lika stora och avancerade transport- och speditionstjänster som de största aktörerna på marknaden. Att verka i mindre skala gör det dessutom möjligt att ge varje kund personlig service – en stor trygghet för många.

Speditörerna Mia Olsson och Carola Thorell, som driver AlphaGlobe Logistics, har lång erfarenhet inom logistikbranschen. Båda två har tillsammans varit verksamma i branchen i över 50 år vilket i dag innebär en garanti för säker, punktlig och kundanpassad transport – både nationellt och internationellt.

– Ingenting är för stort eller för litet för oss och vi fraktar över hela världen, säger Mia glatt.

Att de kan erbjuda smidig frakt till vilken plats på jorden som helst beror till stor del på långa erfarenhet och professionella sätt att handskas med alla situationer som kan uppstå på vägen mellan två destinationer.

– Vi har ett stort globalt kontaktnät och de vi samarbetar med är pålitliga relationer som vi haft i många år. Vi har ett grundmurat förtroende för dem och vet att de kan sin sak, säger Carola.

I företaget arbetar, utöver ägarduon, ytterligare två erfarna speditörer som Mia och Carola valt med stor omsorg. Bland annat har kompletterande kompetens och gemensamma värderingar varit avgörande.

– Vid första anblicken kan det verka som om vi är för få för att driva ett företag som tar sig an så stora och värdefulla transporter. Men vi kompletterar varandra och var och en av oss har egna expertområden, säger Carola.

Skräddarsydda transporter
Att AlphaGlobe Logistics är en förhållandevis liten aktör har många fördelar där den personliga servicen är den största. Många kunder väljer dem framför de större företagen på marknaden just av den anledningen.

– När man ringer till oss behöver man inte hålla reda på något ärendenummer eller förklara gång på gång vad saken gäller. Alla fyra i firman har full koll på alla kunder och de aktuella uppdrag vi har. Jag tror att de flesta av våra uppdragsgivare upplever det som en stor trygghet, säger Mia.

Utöver det personliga bemötandet utmärker sig AlphaGlobe Logistics genom att erbjuda en helhetslösning som de kallar ”Dörr till dörr” – en tjänst som betyder att kunden inte behöver tänka på någonting annat än att tala om vad som ska fraktas, samt när och vart.

– Vi vill erbjuda högsta bekvämlighet och ansvarar för varenda liten detalj i processen, säger Mia.

De packar, lagerför, förtullar och gör allt som krävs för att den aktuella frakten ska nå sin destination i perfekt skick och helt enligt tidtabell. Kundens eventuella frågor kan besvaras personligen när som helst under frakten.

– Vi använder oss först och främst av flyg-, båt- och vägtransport och har alltid full koll på vilket alternativ eller vilken kombination av alternativ som passar ett särskilt uppdrag allra bäst, försäkrar Carola.

Kunderna uppskattar att företaget alltid informerar om möjligheten att själv kunna välja servicegrad för sin transport.

– För oss är det en självklarhet och en hederssak. Skräddarsydda lösningar till bästa pris är en av våra specialiteter och just flexibilitet är något man får av så lång erfarenhet som vi har, säger Mia.

God planering avgörande
Mycket kan uppstå på vägen mellan platser på två olika sidor av jordklotet. Flexibilitet och erfarenhet är därför en förutsättning för att svåra situationer ska kunna lösas utan att det på något sätt ska riskera överenskommelsen med kunden.

Om något, mot förmodan, skulle hända under transporten har Mia, Carola och deras två anställda speditörer full koll på tullregler och försäkringar. Deras världstäckande kontaktnät gör att de snabbt kan ingripa vid eventuella hinder på vägen.

– Förutom flexibilitet, erfarenhet och pålitliga kontakter är god planering det viktigaste, säger Mia.

Somliga kunder vill ha full insikt i planeringen medan andra föredrar att lämna över allt till AlphaGlobe. Detsamma gäller fakturorna och vad som ska speciferas.

– Vissa vill bara ha totalpriset på fakturan medan andra vill att vi uppger in i minsta detalj vad som kostar vad, säger Carola.

Oavsett vilket är det aldrig några problem för AlphaGlobe som är noga med att kunden förstår att inga ytterligare kostnader än de som står på fakturan tillkommer. Ytterligare ett sätt att försäkra kunderna om att de är i goda händer.

Målsättningen inför företagets framtid har de två speditörerna fullt klart för sig.

– Då har vi stärkt vår position på marknaden ytterligare och är ett av dom speditionsföretag som kunderna väljer i första hand, säger Carola.

– Dock vill vi inte växa för mycket utan behålla småskaligheten för att inte förlora den personliga relationen till våra kunder som är en del av vårt varumärke, säger Mia och Carola nickar instämmande.

2016-02-04
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies