166060 OP

Personligt assistansbolag med kunden i fokus

Team Olivia AB erbjuder privata vård- och omsorgstjänster i Sverige, Norge och Danmark. Som en av marknadens största aktörer erbjuder man kompetens, flexibilitet och valfrihet. Med kundens individuella behov och önskningar i fokus skräddarsyr man lösningar för att alla ska kunna leva sitt liv på sina egna villkor.

Team Olivia grundades redan 2001 av Karsten och Åsa Inde med visionen att alla människor, oavsett funktionsnedsättningar, ska garanteras ett rikt, fritt och utvecklande liv. 


– Den här visionen är fortfarande kärnan i hela vår verksamhet, säger Jan Bergström, tillförordnad marknadschef för Olivia Personlig Assistans. 


Under de första åren arbetade Team Olivia med bemanning och det var så Jan först kom i kontakt med företaget. Han arbetade då som sjukgymnast i företaget under ett år innan han valde att göra annat under en tid. 


– Jag kom tillbaka hit år 2008 och sedan dess har jag aldrig funderat på att sluta, ler han. 


Assistanstjänsterna är ett av de fyra affärsområden som hela Team Olivias verksamhet vilar på. De övriga tre är hemtjänst, rehabilitering och omsorg. 


I dag har Olivia Personlig Assistans nio kontor i Sverige från Uppsala och Borlänge i norr till Göteborg och Växjö i söder. 


– Karsten och Åsa byggde ett företag där våra uppdragsgivare alltid står i centrum. Det är deras efterfrågan som styr vår verksamhet, förklarar Jan. 


För att kunna skräddarsy assistansen baserat på individuella behov är en nära relation med kunderna absolut nödvändig.


– På varje lokalkontor arbetar uppdragsansvariga som fungerar som spindeln i nätet. De är assistenternas närmaste chefer och det är till dem som våra kunder kan vända sig med önskemål, frågor eller andra ärenden, förklarar Jan. 


Mer tid för varje kund

Utmärkande för Olivia Personlig Assistans är det låga antalet kunder per uppdragsansvarig. Här administrerar de omkring tio uppdrag åt gången. Något att jämföra med andra assistansbolag där en uppdragsansvarig inte sällan ansvarar för upp till 50 kunder.


– Att vi arbetar på det här sättet gör att det alltid är lätt för våra kunder att få tag på oss och att de som arbetar på våra lokalkontor känner igen varje kund och vilken typ av assistans denne har, berättar Jan. 


Något som både uppdragsgivarna och deras anhöriga upplever som en stor trygghet. 


Att begränsa antalet kunder för varje uppdragsgivare innebär naturligtvis en mängd andra fördelar. 


– Det frigör en massa tid som vi kan investera i våra kunder och anställda. Tid som används till bland annat handledning, regelbundna personalmöten och rekrytering. Framför allt ger den extra tiden våra uppdragsansvariga möjlighet att engagera sig lite extra i varje kund, säger Jan. 


166060 OP0


Tredje störst i landet

I Sverige finns cirka 100 bolag verksamma inom assistanstjänster – Team Olivia där Olivia Personlig Assistans ingår är det tredje största. 


– Jag tror att människor känner sig trygga hos oss. Vi har alltid prioriterat att hålla oss uppdaterade vad gäller lagar och regelverk och vi är noga med att vara tydliga i vår kommunikation, förklarar Jan. 


Våra tjänstemän kan bistå uppdragsgivare i juridiska frågor som bland annat rör vilken rätt de har till assistans. 


– Många känner inte till vilka rättigheter de har och det är viktigt för oss att kunna hjälpa dem i kontakt med bland annat Försäkringskassan och kommunen, säger Jan. 


Assistansbranschen är en bransch i ständig omvandling. Rutiner och regelverk förändras regelbundet och hos Olivia Personlig Assistans är man noga med att alltid ligga steget före. Många kunder blir oroliga och stressade av nya villkor och rutiner. 


– När förändringar är på gång har vi en projektanställd som enbart arbetar med att reda ut vad dessa förändringar går ut på och hur de kommer att påverka vår verksamhet. Vi är måna om ordning och reda och att alltid ligga i framkant, säger Jan och tillägger: 


– Vi är väl medvetna om att företagets existens är beroende av assistenter och kunder och vi betraktar dessa som våra två främsta tillgångar. Vi vore ingenting utan dem, absolut ingenting, säger Jan bestämt. 


Assistenterna rekryteras baserat på de behov och önskemål som kunderna har. 


– En del av våra uppdragsgivare har väldigt stora vårdbehov medan andra önskar någon som kan hjälpa dem att leva ett aktivt liv. Det säger sig självt att vi måste matcha assistent och kund omsorgsfullt, konstaterar Jan och tillägger att det är företaget som ska anpassa sig till dig som kund – inte tvärtom. 


Man arbetar enligt övertygelsen att delaktighet, inflytande och personkemi är de absolut viktigaste beståndsdelarna för att kunna erbjuda assistanstjänster av hög kvalitet.  


Trots sin storlek och sin ledande position på marknaden verkar Olivia Personlig Assistans i liten omfattning. 


– För våra kunder är vi personliga och hela tiden väl insatta i just deras situation men på samma gång har vi stora resurser i ryggen som kan sättas in vid behov, avslutar Jan. 

2016-12-06
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies